MediaWatch

Google og Facebook svarer igen på Schibsteds kritik

Bestyrelsesformanden for Schibsted opfordrer til, at norske medier står sammen i fælles kamp mod udenlandske selskaber, som nu svarer på kritikken.

Foto: Marcio Jose Sanchez/AP/POLFOTO/arkiv

Den norske mediekoncern opfordrer de norske medier til at stå sammen i en alliance mod Google og Facebook, som ifølge Schibsted kaprer næsten fire mia. norske annoncekroner uden at bruge en krone på norsk journalistik og indhold.

Den anklage får nu Google og Facebook til at svare igen, skriver Kampanje.

Fra Googles side lyder det, at selskabet forsøger at samarbejde med alle norske mediehuse, som ønsker det. At annoncørerne lægger deres penge hos Google, skyldes ifølge selskabet dets produkter.

"Annoncører vælger Google, fordi det leverer høj return on investment. Teknologien, som muliggør dette, er også en af årsagerne til, at mediehuse, som vælger os, tjener godt på det," siger Jan Grønbech, Googles chef i Norge, til Kampanje.

Hos Facebook siger kommunikationschef Peter Munster, at Facebook oplever, at mediehusene er blevet en integreret del af det sociale medie. Med Instant Articles arbejder Facebook netop for at forbedre mediernes betingelser, siger han.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs