MediaWatch

Facebook og Googles påvirkning af dansk mediemarked granskes

En ny analyse udbudt af Kulturstyrelsen skal undersøge, hvilken betydning internationale medieaktører har for det danske mediemarked, medierne og udbuddet.

Foto: Rui Viera/AP/Polfoto

På opfordring af DR og de private mediers interesseorganisation, Danske Medier, sætter Kulturstyrelsen gang i en analyse, der skal belyse internationale aktører som Facebook og Googles betydning for det danske mediemarked.

Det skriver Kulturstyrelsen på sin hjemmeside.

Analysen er et led i projektet "Rapportering om mediernes udvikling i Danmark", som der er afsat to mio. kr. om året til. Slots- og Kulturstyrelsen har netop sendt projektet i udbud.

Kulturstyrelsen skriver, at analysen skal belyse, hvilken betydning de internationale medieaktører såsom Facebook og Google har for det danske mediemarked, medierne og udbuddet. Analysen skal særligt belyse, hvordan de internationale aktører påvirker danske mediers muligheder for fortsat at finansiere og producere dansk medieindhold.

Projektet skal afrapporteres senest 1. april 2017.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs