MediaWatch

Musikbranchen: Youtube betaler ikke ordentligt

Musikbranchen går glip af et stort millionbeløb, fordi Youtube ikke bidrager som andre streamingtjenester, lyder kritik fra brancheorganisation.

Musikbranchen kunne glæde sig over fremgang i omsætningen på 3,7 pct., så den landede på 453 mio. kr. i 2015. Der er dog skår i glæden, for beløbet kunne – og burde – være langt større, mener pladebrancheorganisationen Ifpi. Det skriver Jyllands-Posten.

Det skyldes, at videotjenesten Youtube bidrager uforholdsmæssigt lidt til omsætningen, på trods af at det er en af de mest populære musikstreamningtjenester.

Mens andre streamingstjenester som Spotify, TDC Play og Apple Musik står for over 70 pct. af omsætningen med 305 mio. kr. samlet set, lagde Youtube sidste år blot for 18 mio. kr. i pladebranchens kasser.

»Tjenester som YouTube gemmer sig bag det såkaldte safe harbour-princip i EU-lovgivningen, som fritager visse tekniske mellemled på internettet for ansvar. Det gør, at de undslår sig at indgå fulde licensaftaler, inden de aktivt udbyder musik til forbrugerne. Men YouTube er ikke blot et teknisk mellemled, men derimod en aktiv streamingtjeneste på lige fod med Spotify, TDC Play osv.," siger kommunikationschef i Ifpi, Lasse Lindholm til Jyllands-Posten.

Pladebrancheorganisationen vil derfor have politikerne i EU til at kigge på problemstillingen.

Det var ikke muligt for Jyllands-Posten at få en kommentar fra Googles danske kontor. Youtube ejes af Google.

Mere fra MediaWatch

Podimo-partnerskab åbner dør til podcastmarkedet for Drive

En aftale om undersøgende journalistiske podcastserier til Podimo er første skridt mod en egentlig lydafdeling i produktionsselskabet Drive, der hidtil kun har lavet tv. Broadcasterne efterspørger i højere grad lydkompetencer, lyder det fra producent.

Portræt: Pernille Holbøll er både en kontant eksekvator og "et suverænt valg"

Pernille Holbøll er steget til vejrs i Mediedanmark og træder nu ind som ansv. chefredaktør på B.T. Tidligere chefer og kolleger beskriver hende som en af de bedste i branchen til at eksekvere på de digitale strategier, men også hvordan hun har været både kontant og utålmodig, men har gennemgået en udvikling som leder de seneste år.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs