MediaWatch

Spådom: Native advertising vinder frem i 2016

Mediebureau udpeger native advertising som en af de store trends i 2016. Særligt på mobile platforme vil der være noget at hente, lyder vurderingen.

Foto: Jens Dresling/Polfoto/Arkiv

I en rapport for 2016’s tendenser forudser mediebureauet Zenithoptimedia, at native advertising bliver én af pejlemærkerne i år.

I alt peger bureauet på ti trends, og native advertising vil vinde frem, bl.a. fordi internetforbrug på mobilen betyder, at klassiske bannerannoncer kommer til kort.

"Native advertising matcher formen på det redaktionelle indhold, hvor de vises, og er designet til at blive integreret ind i den brugeroplevelse. Mens ikke-native annoncer er reduceret til annoncespecifikke placeringer på hjemmesider og i apps, er native advertising sammenflettet med indholdet," skriver Zenithoptimedia i rapporten.

Også en anden fremherskende tendens, nemlig brugen af adblocker, gør native advertising aktuelt, mener Zenithoptimedia.

I efteråret 2015 lancerede Apple en opdatering til selskabets styresystem til bl.a. Iphone, og opdateringen indeholdt muligheden for at benytte sig af adblocker.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs