En del af Watch Medier

MediaWatchmandag30. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
30.12.2015kl. 08.25

Rapport: Facebook er mindretallets debatforum

Selvom størstedelen af danskerne er på Facebook, indbyder det sociale medie ikke til en bred politisk debat, viser rapport.
Foto: JENS DRESLING/POLFOTO/ARKIV
af LOUISE RESEKE

De færreste blander sig i den politiske debat på Facebook, selvom de fleste bruger det sociale medie flittigt, skriver Politiken.

Den smalle debatlyst er et af de resultater, der fremgår af Kulturstyrelsens rapport ”Sociale medier – brug, interesseområder og debatlyst”, der blev offentliggjort før jul

Omkring 8000 danskere med en profil på et social medie har deltaget i undersøgelsen. Adspurgt om deres lyst til at deltage i en debat om et politisk emne som for eksempel Danmarks deltagelse i krig, svarer 5,9 pct., at de er "meget villige" og 10 pct., at de er "lidt villige".

Top 30: Her er de mest virale nyheder i 2015

Facebooks høje besøgstal er derfor ingen garanti for en bred debat, mener professor Stig Hjarvard, der er en del af forskerholdet bag rapporten, og som er overrasket over tallene.

"Når rigtig mange ikke ønsker at ytre sig om noget politisk kontroversielt på Facebook, så vil det, vi ser på Facebook, givetvis ofte være et mindretals synspunkter. For der findes jo ophedede, politiske debatter ad libitum på nettet. Man skal bare vare sig gevaldigt for at opfatte de synspunkter, der rejses, som om de repræsenterer hele befolkningen," siger Stig Hjarvard, der uddyber, at det ofte er radikale holdninger, der kommer til at sætte dagsordenen, og at det også får mange til at melde sig ud af debatten på de sociale medier.

Ifølge rapporten, som MediaWatch tidligere har beskrevet hovedresultaterne i her, er 91 pct. af de 16-89-årige, som benytter sociale medier, på Facebook mindst en gang om ugen, og af dem brugere 69 pct. det sociale medie en eller flere gange dagligt.

Relaterede artikler:

  • Foto: Bjarne Bergius Hermansen/DR

    Deltagere kritiserer DR's årskavalkade

  • Viral topliste 2015: Dagens.dk og TV 2 Nyhederne i front

  • Foto: POLFOTO_48875652.jpg

    Rapport: Apple Music har taget lille bid af dansk marked

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Læs også

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

JP/Politikens Hus’ første driftsunderskud siden 2008, strategiændringer i TV 2, kritik af Medienævnets afgørelser om støtte og hårde kår på dansk annoncemarked. Få overblik over medieugen her.

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

Tidligere reporter og programredaktør på TV 2 og udviklings- og redaktionschef på TV2 Fyn skal fremover stå i spidsen for Jyllands-Postens Kultur og Liv-redaktion og styrke den digitale udvikling.

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

Målsætningen for avisen er at hente højere vækst i abonnementsbasen end sidste år, fortæller kommerciel direktør Signe Skarequist.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 27. jan.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 27. jan.
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 27. jan.
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 27. jan.
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 27. jan.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 27. jan.
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 27. jan.
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 27. jan.
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 27. jan.
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 27. jan.
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 27. jan.
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 27. jan.
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 27. jan.
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 27. jan.
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Life science journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

Watch Job

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • People and Operations Partner

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

  • Centerdirektør til Sønderborg

Se flere jobs

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Life science journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge