MediaWatch

Rapport: Apple Music har taget lille bid af dansk marked

Spotify sidder solidt på musiktilbuddet online, men Apples alternativ blander sig som en af de tre mest benyttede tjenester ifølge DR Medieforskning.

Foto: POLFOTO_48875652.jpg

Efter et halvt år på markedet er Apples musiktjeneste Apple Music blevet den tredje mest benyttede blandt streaminglytterne på det danske marked.

Det skriver dr.dk på baggrund af DR Medieforsknings årlige rapport, Medieudviklingen 2015, der udkommer i slutningen af januar.

Den svenske musiktjeneste Spotify dominerer fortsat markedet og har 60 pct. af streamingbrugere i hus. Andenpladsen går til TDC Play, som en tredjedel af streaminglytterne benytter sig af, mens Apple Music tegner sig for en tredjeplads med ni pct.

Dermed overgår Apple Music to andre musiktjenester Google Play Music og Tidal, skriver DR.

Ifølge DR Medieforskning er andelen af danskerne, der bruger streamingtjenester, når de skal lytte til musik, mere end tredoblet de seneste fem år, fra ti pct. i 2010 til 35 pct. i 2015.

Apple Music gik i luften 30. juni i år i omkring 100 lande. Efter fem uger rapporterede Apple om 11 mio. tilmeldte brugere. Spotify havde til sammenligning på daværende tidspunkt 75 mio. brugere. Langt de fleste benytter Spotifys gratis, reklamefinansiererde version, mens knapt en tredjedel, 20 mio., er betalende kunder.

Apple Music fremlægger de første tal

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Jyllands-Posten skærer millioner af printsider væk, nye tal gør status over tv- og streaming-forbruget, og forskere giver tips til kunstig intelligens i medievirksomheder. Vi gennemgår de saftigste historier på MediaWatch i uge 49 lige her.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs