
Efter et halvt år på markedet er Apples musiktjeneste Apple Music blevet den tredje mest benyttede blandt streaminglytterne på det danske marked.
Det skriver dr.dk på baggrund af DR Medieforsknings årlige rapport, Medieudviklingen 2015, der udkommer i slutningen af januar.
Den svenske musiktjeneste Spotify dominerer fortsat markedet og har 60 pct. af streamingbrugere i hus. Andenpladsen går til TDC Play, som en tredjedel af streaminglytterne benytter sig af, mens Apple Music tegner sig for en tredjeplads med ni pct.
Dermed overgår Apple Music to andre musiktjenester Google Play Music og Tidal, skriver DR.
Ifølge DR Medieforskning er andelen af danskerne, der bruger streamingtjenester, når de skal lytte til musik, mere end tredoblet de seneste fem år, fra ti pct. i 2010 til 35 pct. i 2015.
Apple Music gik i luften 30. juni i år i omkring 100 lande. Efter fem uger rapporterede Apple om 11 mio. tilmeldte brugere. Spotify havde til sammenligning på daværende tidspunkt 75 mio. brugere. Langt de fleste benytter Spotifys gratis, reklamefinansiererde version, mens knapt en tredjedel, 20 mio., er betalende kunder.
Mere fra MediaWatch
Medieklummen: Rapporter peger på flere triste nyheder for journalister
Flere fravælger at læse nyheder, unge mennesker opsøger dem ikke aktivt, og sociale medier har overhalet nyhedsmedier som hovedkilde for de unge til nyhederne. Branchen står med et tiltagende framenteringsproblem, og vi bliver nødt til at tale om det, lyder det fra Uffe Gardel, der har ført pennen i denne uges medieklumme.