Kforum vil bygge nyt medie på egen model

Kurser for kommunikationsfolk og journalister bliver en væsentlig del af forretningsgrundlaget for den nye datajournalistiske portal, Bias, som Kforum står bag.
Foto: Kforum
Foto: Kforum

Med 2 mio. i dugfrisk støtte fra Innovationspuljen knopskyder folkene bag Kforum med et ny online portal for datajournalistik, Bias.

Ud over mediestøtte skal forretningen bl.a. bygges på annoncer og kurser a la Kforum, forklarer Kforums redaktør og stifter til fagbladet journalisten.dk.

"Man kan ikke leve af bannerannoncer på et nichesite. Vi lægger op til en model med kursusaktiviteter og efteruddannelse, som vi skal tjene penge på.  Vi vil også arbejde med datadrevet branding content for private virksomheder. Det vil være skarpt adskilt fra den redaktionelle del portalen, men skal være med til at sikre, at projektet er økonomiske bæredygtigt," siger siger stifter og redaktør for Kforum, Timme Bisgaard Munk, til Journalisten.

Målsætningen med Bias er at bruge datajournalistik som udgangspunkt for at dække og perspektivere aktuelle temaer i samfundsdebatten. Samtidig skal initiativet skabe et forum, hvor de journalistiske muligheder i "big data" afprøves og sættes i spil.

Sitet vil gå i luften inden for overskuelig tid, siger Timme Bisgaard Munk, der skal ud og hyre et antal datajournalister til portalen. Hvor mange vil han dog ikke sætte tal på. Bias er Kforums anden knopskydning inden for kort tid. Sitet overtog tidligere i år nichesitet Bureaubiz.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også