MediaWatch

Kforum vil bygge nyt medie på egen model

Kurser for kommunikationsfolk og journalister bliver en væsentlig del af forretningsgrundlaget for den nye datajournalistiske portal, Bias, som Kforum står bag.

Foto: Kforum

Med 2 mio. i dugfrisk støtte fra Innovationspuljen knopskyder folkene bag Kforum med et ny online portal for datajournalistik, Bias.

Ud over mediestøtte skal forretningen bl.a. bygges på annoncer og kurser a la Kforum, forklarer Kforums redaktør og stifter til fagbladet journalisten.dk.

"Man kan ikke leve af bannerannoncer på et nichesite. Vi lægger op til en model med kursusaktiviteter og efteruddannelse, som vi skal tjene penge på.  Vi vil også arbejde med datadrevet branding content for private virksomheder. Det vil være skarpt adskilt fra den redaktionelle del portalen, men skal være med til at sikre, at projektet er økonomiske bæredygtigt," siger siger stifter og redaktør for Kforum, Timme Bisgaard Munk, til Journalisten.

Målsætningen med Bias er at bruge datajournalistik som udgangspunkt for at dække og perspektivere aktuelle temaer i samfundsdebatten. Samtidig skal initiativet skabe et forum, hvor de journalistiske muligheder i "big data" afprøves og sættes i spil.

Sitet vil gå i luften inden for overskuelig tid, siger Timme Bisgaard Munk, der skal ud og hyre et antal datajournalister til portalen. Hvor mange vil han dog ikke sætte tal på. Bias er Kforums anden knopskydning inden for kort tid. Sitet overtog tidligere i år nichesitet Bureaubiz.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs