MediaWatch

Undersøgelse: Streaming ødelægger ikke lysten til at gå i biografen

På trods af stor vækst i forbruget af film på onlinetjenester fastholder biografer deres markedsandel, viser norsk undersøgelse.

Det er ikke kun i Danmark, at filmstreamingtjenester er vokset eksplosivt i popularitet de seneste år. I Norge er onlinetjenesternes andel af filmforbruget vokset fra 11 pct. i 2009 til 48 pct. i 2014. Det skriver Dagsavisen.

Til grund for tallene ligger en undersøgelse, som brancheorganisationen Film & Kino står bag. Den viser, at streaming ikke har fjernet lysten til at gå i biografen. Ifølge undersøgelsen udgør biograferne 10,6 pct. af nordmændenes filmforbrug i 2015. Til sammenligning udgjorde biografture 10 pct. af filmforbruget i 2009.

"At branchen har været nervøs for de nye streamingtilbud, er ikke så mærkeligt. Men det ser ud til, at de har haft mindre at sige i forhold til vores biografvaner, end vi troede," siger Ingar Johansen, seniorrådgiver i statistik og analyse i Film & Kino, til Dagsavisen.

Mens streamingtjenesternes indtog ikke har påvirket biografernes markedsandel, er det gået anderledes hårdt ud over dvd's og blurays andel af filmmarkedet. I 2009 blev 26 ptc. af filmene i Norge set på dvd eller bluray. I 2015 er andelen nede på 11,6 pct.

For tv's vedkommende er faldet også markant. I 2009 stod tv for 54 pct. af nordmændenes filmsening. Den andel er faldet til 29,3 pct. i 2015.

Mere fra MediaWatch

Aller Media lukker magasinet Dossier

Dossier lukker og slukker efter seks år. Det skyldes ifølge chefredaktør økonomi og udfordringer med bl.a. stigende papirpriser. For mindre end et år siden lukkede Aller også Modemagasinet In efter 35 år.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs