MediaWatch

Undersøgelse: Streaming ødelægger ikke lysten til at gå i biografen

På trods af stor vækst i forbruget af film på onlinetjenester fastholder biografer deres markedsandel, viser norsk undersøgelse.

Det er ikke kun i Danmark, at filmstreamingtjenester er vokset eksplosivt i popularitet de seneste år. I Norge er onlinetjenesternes andel af filmforbruget vokset fra 11 pct. i 2009 til 48 pct. i 2014. Det skriver Dagsavisen.

Til grund for tallene ligger en undersøgelse, som brancheorganisationen Film & Kino står bag. Den viser, at streaming ikke har fjernet lysten til at gå i biografen. Ifølge undersøgelsen udgør biograferne 10,6 pct. af nordmændenes filmforbrug i 2015. Til sammenligning udgjorde biografture 10 pct. af filmforbruget i 2009.

"At branchen har været nervøs for de nye streamingtilbud, er ikke så mærkeligt. Men det ser ud til, at de har haft mindre at sige i forhold til vores biografvaner, end vi troede," siger Ingar Johansen, seniorrådgiver i statistik og analyse i Film & Kino, til Dagsavisen.

Mens streamingtjenesternes indtog ikke har påvirket biografernes markedsandel, er det gået anderledes hårdt ud over dvd's og blurays andel af filmmarkedet. I 2009 blev 26 ptc. af filmene i Norge set på dvd eller bluray. I 2015 er andelen nede på 11,6 pct.

For tv's vedkommende er faldet også markant. I 2009 stod tv for 54 pct. af nordmændenes filmsening. Den andel er faldet til 29,3 pct. i 2015.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Salg af Chapter, sparerunde hos Sjællandske, nyt fra magasinbranchen samt forhandlinger i produktionsbranchen er blandt de større sager, der rullede ind i ugens løb i Mediedanmark. Få et overblik med denne uges briefing.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs