MediaWatch

Lisbeth Knudsen skeptisk over for "klubhusmedier"

Zetland og Føljeton kommer til at leve et svært liv, når hvedebrødsdagene er overstået, mener Mandag Morgens nye direktør Lisbeth Knudsen.

Mandag Morgens nye direktør Lisbeth Knudsen er skeptisk over for de nye, populære digitale medier Zetland og Føljton.

Det skriver Lisbeth Knudsen på sin personlige blog, mediebloggen.dk. Her forholder hun sig kritisk over for bl.a. Zetlands og Føljetons indhold, formål og "plads på den danske mediehimmel".

"Føljeton, Zetland, Den Korte Avis og andre nichemedier vokser frem som klubhusmedier for dem, der er trætte af mainstream nyheder, mainstream nyhedskriterier og mainstream medier. Dem er der fin plads til, men når den første eufori er overstået og de første indsamlede penge er brugt, kommer de til at leve et svært liv. Det svære er ikke starten (selv om det sikkert føles sådan). Det svære er at få folk til at betale, når det gratis prøveabonnement er overstået, og når abonnementet til fuld pris skal fornys første gang. Vi betaler for det, vi ikke kan undvære. Og der er jo meget, vi godt kan undvære," skriver Lisbeth Knudsen.

Ifølge den tidligere Berlingske-boss bliver to spørgsmål afgørende for de nye mediers fremtid: Om der er folk nok til at betale for dem, og om medierne formår at konvertere prøveabonnementer eller medlemskaber, når prøveperioderne er forbi.

Føljeton fik i juli fik 4,4 mio. kr. i innovationsstøtte fra Medienævnet - den største bevilling fra innovationspuljen nogensinde. Samtidig har Føljeton hentet 3 mio. kr. fra private investorer. Mediet blev lanceret 4. november.

Det nye Zetland rejste tidligere på året 8 mio. kr. i ny kapital fra private investorer. Zetland oplyste ved samme lejlighed, at der arbejdes på at hente yderligere seks mio. kr. i mediestøtte og fra private fonde. Mediet vil relanceres i 2016 som et nyhedsmedie.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere