MediaWatch

Lisbeth Knudsen skeptisk over for "klubhusmedier"

Zetland og Føljeton kommer til at leve et svært liv, når hvedebrødsdagene er overstået, mener Mandag Morgens nye direktør Lisbeth Knudsen.

Mandag Morgens nye direktør Lisbeth Knudsen er skeptisk over for de nye, populære digitale medier Zetland og Føljton.

Det skriver Lisbeth Knudsen på sin personlige blog, mediebloggen.dk. Her forholder hun sig kritisk over for bl.a. Zetlands og Føljetons indhold, formål og "plads på den danske mediehimmel".

"Føljeton, Zetland, Den Korte Avis og andre nichemedier vokser frem som klubhusmedier for dem, der er trætte af mainstream nyheder, mainstream nyhedskriterier og mainstream medier. Dem er der fin plads til, men når den første eufori er overstået og de første indsamlede penge er brugt, kommer de til at leve et svært liv. Det svære er ikke starten (selv om det sikkert føles sådan). Det svære er at få folk til at betale, når det gratis prøveabonnement er overstået, og når abonnementet til fuld pris skal fornys første gang. Vi betaler for det, vi ikke kan undvære. Og der er jo meget, vi godt kan undvære," skriver Lisbeth Knudsen.

Ifølge den tidligere Berlingske-boss bliver to spørgsmål afgørende for de nye mediers fremtid: Om der er folk nok til at betale for dem, og om medierne formår at konvertere prøveabonnementer eller medlemskaber, når prøveperioderne er forbi.

Føljeton fik i juli fik 4,4 mio. kr. i innovationsstøtte fra Medienævnet - den største bevilling fra innovationspuljen nogensinde. Samtidig har Føljeton hentet 3 mio. kr. fra private investorer. Mediet blev lanceret 4. november.

Det nye Zetland rejste tidligere på året 8 mio. kr. i ny kapital fra private investorer. Zetland oplyste ved samme lejlighed, at der arbejdes på at hente yderligere seks mio. kr. i mediestøtte og fra private fonde. Mediet vil relanceres i 2016 som et nyhedsmedie.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs