MediaWatch

Apple trækker adblocking-app efter sikkerhedsbrist

Been Choice er taget ned fra app store, da den omgår en central sikkerhedsprotokol. Appen bliver opdateret og er formentlig snart tilgængelig igen.

Foto: Mark Lennihan/AP/POLFOTO/arkiv

Apple har valgt at lukke ned for appen Been Choice, der giver brugerne mulighed for at blokere for reklamer i apps og ikke kun i webbrowsere som Safari og Chrome.

Financial Times skriver, at tilbagekaldelsen af applikationen skyldes, at den indeholder en sikkerhedsbrist. Konkret har det givet anledning til bekymring, at Been Choice og lignende apps omgår en sikkerhedsprotokol ved navn SSL, der bliver brugt af virksomheder som Facebook og Google til at kryptere sine brugeres data.

David Yoon, stifter af Been Choice, fortæller til avisen, at man nu vil sikre, at appen følger Apples retningslinjer for derefter at genindsende den til øjeblikkelig godkendelse i App Store. Han viser dog, at Been Choice skulle være usikker.

Been Choice har løftet en del øjenbryn i mediebranchen, da den tillader at blokere for reklamer i apps, herunder Apples egen nyhedssatsning, Apple News, der netop er annoncefinansieret.

Mere fra MediaWatch

Debat: Mediepolitik uden jordforbindelse

Magter folketing og regering at lave en medieaftale, der kan gennemføres, og vil den fungere i virkelighedens mediemarked? Sporene skræmmer. Den seneste medieaftale fra 2018 er et klart eksempel på, hvor galt det kan gå. Men den var desværre ikke en undtagelse. Sådan lyder det fra rådgiver og tidl. generaldirektør i DR Christian S. Nissen i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs