Prominente navne slutter sig til ny Facebook-funktion

Både producenter og store brands er begyndt at tage Facebooks nye 360-graders videofunktion i brug.
Foto: JENS DRESLING/POLFOTO/ARKIV
Foto: JENS DRESLING/POLFOTO/ARKIV
LARS GRUBAK

Facebook har lanceret sin nye videofunktion, som lader seere rotere synsvinklen 360 grader.

Den mulighed har prominente brands som Star Wars, Discovery, Vice, GoPro og basketball-spilleren LeBron James allerede grebet, skriver Facebook på sin blog Newsroom.

Facebook arbejder på virtual reality-app

Videoerne filmes med specielle kameraer, som kan optage alle 360 grader af en scene på samme tid. Når videoen afspilles på Facebook, kan seere selv bestemme, hvilken vinkel scenen skal ses fra. På web kan dette gøres ved hjælp af musemarkøren, og på mobil sker det med fingeren eller ved at hælde skærmen.

Virtual reality er i forvejen ikke ukendt land for Facebook. I 2014 opkøbte Facebook Oculus VR, der arbejder på et virtual reality-headset kaldet Oculus Rift, for to mia. dollar, svarende til 13,28 mia. kr. Oculus Rift forventes at udkomme i begyndelsen af 2016.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også