Facebook vil udfordre Ebay med nyt basar-koncept
![Foto: JENS DRESLING/POLFOTO/ARKIV](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article6735965.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Facebook_nyheder_FOTO_DRESLING%2520JENS_POLFOTO__edited-1.jpg)
Det skal fremover være muligt for Facebooks 1,5 mia. brugere at købe og sælge varer gennem grupper på det sociale medie. Derved kaster Facebook sig ind i benhård konkurrence med Ebay.
Det skriver Wall Street Journal.
Ifølge Facebook selv er over halvdelen af brugerne aktive i grupper, og selvom handelsfunktionen allerede sidste år så dagens lys, er projektet først nu ved at tage fart.
Løbende har Facebook forbedret funktionen og torsdag blev kravet om, at Facebook skal godkende alle handelsgrupper fjernet, og det ventes at medføre en markant større tilstrømning til handelsgrupperne.
Mulighed for mobilbetaling
I 2007 forsøgte Facebook at udvikle en handelsplads på det sociale medie, men det slog aldrig igennem. Den helt store forskel er nu, at Facebook i langt højere grad har indsigt i brugernes adfærd online. Eksempelvis skal brugerne automatisk tilbydes køb og salg af varer på baggrund af, hvad de tidligere har "syntes godt om", og hvilke grupper de har været aktive i.
Som noget helt nyt kan amerikanske brugere nu også foretage mobilbetalinger over Facebooks messenger-app - også selvom de ikke er venner.
"Vi forsøger at forbinde det hele, så det bliver lettere at købe og sælge," siger Deborah Liu, projektchef i Facebook, til Wall Street Journal.
Facebook har rundt regnet ti gange så mange brugere som markedslederen Ebay, og der er således lagt op til intens konkurrence.
Herhjemme er Den Blaa Avis, dba.dk, der blev købt at Ebay i 2008, den største brugtbørs, men flere mediehuse er også på markedet, herunder Jysk Fynske Medier, der driver Gul og Gratis.
/ritzau/FINANS
Relaterede artikler
Medie: Facebook på vej med breaking news-app
For abonnenter
Twitter lancerer nyhedsfunktion
For abonnenter