MediaWatch

Filmdistributør går efter danske Popcorn Time-brugere

Scanbox Entertainment sender nu erstatningskrav direkte til danskere, der har set distributørens film på den populære tjeneste.

Foto: Ritzau Scanpix/Ole Steen/Arkiv

Scanbox Entertainment er træt af se sine film ligge til fri afbenyttelse på den ulovlige streamingtjeneste Popcorn Time.

Derfor har filmdistributøren bedt advokatfirmaet Opus Law om at sende et brev med et erstatningskrav til danske brugere, der har delt og set distributørens film via tjenesten.

Beløbene varierer, men de ligger i snit på omkring 2.200 kr. Hvis personen vælger ikke at betale, vil han eller hun blive slæbt i retten, fortæller advokat ved Opus Law Niels Dahl-Nielsen til DR Kultur.

"Det er klart, at vi ikke starter en sag op med den hensigt at ende i retten, men samtidig er det også klart, at når vi ultimativt står med en sag, hvor vi ikke kan blive enige, så bliver vi jo nødt til at gå i retten på et tidspunkt," siger advokaten.

Niels Dahl-Nielsen afviser at fortælle, hvor mange danskere, der kan se frem til at få et girokort ind ad døren. Han fortæller dog, at det blandt andet drejer sig om brugere, der har set filmen ’And So It Goes’.

Popcorn Time er vokset i popularitet de seneste år, da den er nem at bruge og har et stort udvalg af de nyeste film og serier. Problemet er, at tjenesten ikke ejer rettighederne til materialet.

Tidligere på året sendte filmproducenterne et brev ud til over 2.000 danskere, der fik et ertstatningskrav for at have set og delt film på Popcorn Time. To mænd fik desuden ransaget deres hjem og blev sigtet for krænkelse af ophavsretten, fordi de havde lavet en guide til, hvordan man bruger tjenesten.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs