Web: Kvægtorvet få skridt fra at hente DR Byen

Konkurrencen mellem TV 2 og DR, regionalaviser og magasinhuse er blevet tættere på nettet i 2015. Se udviklingen blandt udgiverne her.
Foto: Jens Dresling/Polfoto/arkiv
Foto: Jens Dresling/Polfoto/arkiv

Nordjyske, Nyhedsgruppen og TV 2 lagde sig i overhalingsbanen på nettet i årets første del.

I toppen af trafikstatistikken lagde JP/Politikens Hus og Berlingske ikke meget fra eller til placeringerne som etter og toer blandt udgiverne på nettet, hvad enten målestokken hedder sidevisninger, daglige eller månedlige brugere. Udsigten til, at Berlingske lokalmedier i Midtjyske Medier kommer under Jysk Fynskes ejerskab og udgiverparaply fra næste år, er en faktor, der kan rokke ved markedsandelen på sigt, men huset har stadig komfortabel afstand til de nærmeste konkurrenter, TV 2 og DR.

Konkurrencen mellem de to om tredjepladsen er blevet tættere hen over halvåret, hvor DR har tabt terræn til TV 2. Siden april har TV 2 overhalet DR på dagstal og haft flere daglige brugere i snit. I juli var TV 2 for første gang også større på månedsgennemsnittet. Kun i antal sidevisninger holder DR afstand til TV2, men den er skrumpet og var i juli mindre end 175.000. DR havde 104.274.504 klik og TV 2-koncernen 104.109.935.

Jubii-effekt hos Nordjyske

Tæt på de nationale medier ligger regionale avishuse, gratisavishuse og magasinselskaber i tæt løb.

Nordjyske har bl.a. med relanceringen af Jubii i foråret taget et hop opad og på daglige brugere overhalet både Fynske Medier, Bonnier og Egmont. På månedstal har huset lagt Fynske Medier og Metroxpress bag sig. Målt på sidevisninger har Nordjyske passeret Aller Media i juli, mens Fynske Medier stadig kan mønstre flest klik blandt de regionale udgiverhuse.

Nyhedsgruppen ApS, der står bag Dagens.dk, har været i offensiven i foråret. I de seneste to måneder, juni og juli, har Nyhedsgruppen ApS overhalet Aller i brugertallene og placeret sig som femtestørste udgiver online. Målt på sidevisninger kan huset dog ikke følge nær så godt med i toppen. Både Dagbladet Børsen og Bold.dk er større målt på antallet af sidevisninger. Selvom ingen af de to ligger i toppen målt på antal brugere, så klikker og læser deres brugerne ivrigt nok til, at nichemedierne er blandt de største målt på sidevisninger.

 

Web: Største danske mediehuse, daglige brugere

Web: Største danske mediehuse, sidevisninger

Web: Største danske mediehuse, månedlige brugere

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også