Officielt: Berlingske sælger Midtjyske Medier til Jysk Fynske

Det bekræfter Berlingske Media i en pressemeddelelse, efter Finans.dk tidligere på dagen erfarede, at salget var tæt på at blive meldt ud.
Ud over de fem regionalaviser under Midtjyske Medier sælger Berlingske Media også sine trykkerier i Vonsild og Struer. Overtagelsen sker med virkning fra 1. januar 2016.
"For Berlingske Media betyder handlen, at vi fra 2016 kan koncentrere alle kræfter om en ny og mere offensiv strategi for vores nationale forretning - digitalt såvel som på print. Det er vi allerede i fuld gang med at planlægge, og den mere forenklede koncernstruktur med tre stærke brands - Berlingske, BT og Weekendavisen - som drivkraft og et godt økonomisk rygstød giver os flere muskler til at tænke i digital vækst men også at udvikle vores aviser på papir," siger Berlingske Medias direktør, Lisbeth Knudsen, i meddelelsen.
Pengene fra handlen bliver i Berlingske Media og skal bruges til at gøre selskabet gældsfrit og til nye investeringer.
Berlingske Media siger imidlertid ikke helt farvel til Midtjyske Medier. Berlingske har i forvejen et samarbejde om redaktionelt indhold med Jysk Fynske Medier om redaktionelt indhold, og det samarbejde inkluderer fremover også Midtjyske Medier. Samarbejdet udvides fra tre til fem år.
"Vi står stærkere"
Med købet bliver Jysk Fynske Medier Danmarks næststørste medievirksomhed. Adm. direktør Jesper Rosener siger om handlen til Fyens.dk:
"Det betyder intet, at vi nu er Danmarks næststørste. Det er helt ligegyldigt. Det vigtige er, at vi får et stort forretningsgrundlag, så vi står stærkere. Men jeg håber da, at det giver en stolthed blandt medarbejderne, at vi nu får endnu mere styrke," siger Jesper Rosener til Fyens.dk.
Midtjyske Medier udgiver bl.a. Århus Stiftstidende, Randers Amtsavis og Viborg Stifts Folkeblad.
MediaWatch arbejder på at få kommentarer fra de involverede parter.
Relaterede artikler:
Berlingske skal hyre 14 nye medarbejdere
For abonnenter
Berlingske i bedring trods dalende annonceindtægter
For abonnenter