MediaWatch

Apples brugere er ivrige efter at slippe for annoncer

Dagen efter lanceringen af nyt styresystem er apps til annonceblokering blandt de mest populære i Apples app store.

Foto: Mark Lennihan/AP/POLFOTO/arkiv

Det er et hit hos brugerne, at det nye styresystem iOS 9 giver brugerne mulighed for at installere applikationer, som i Apples Safari-browser blokerer annoncer, også kaldet ad blockers. Det skriver TechCrunch.

Apps til annonceblokering præger hitlisterne over det mest downloadede apps i Apples app store. Dermed har effekten af lanceringen af iOS 9, der blev gjort tilgængeligt 16. september, allerede vist sig.

Effekten forstærkes af, at brugerne ikke blot skal hente apps, der blokerer annoncer. De skal også manuelt aktivere dem i styresystemets indstillinger.

Apples træk skaber bekymring i reklamebranchen, hvor man frygter, at det vil gå ud over annonce-omsætningen på mobilmarkedet. Ifølge TechCrunch er markedet for apps, der kan blokere annoncer, inde i en rivende udvikling.

Mere fra MediaWatch

Podimo-partnerskab åbner dør til podcastmarkedet for Drive

En aftale om undersøgende journalistiske podcastserier til Podimo er første skridt mod en egentlig lydafdeling i produktionsselskabet Drive, der hidtil kun har lavet tv. Broadcasterne efterspørger i højere grad lydkompetencer, lyder det fra producent.

Portræt: Pernille Holbøll er både en kontant eksekvator og "et suverænt valg"

Pernille Holbøll er steget til vejrs i Mediedanmark og træder nu ind som ansv. chefredaktør på B.T. Tidligere chefer og kolleger beskriver hende som en af de bedste i branchen til at eksekvere på de digitale strategier, men også hvordan hun har været både kontant og utålmodig, men har gennemgået en udvikling som leder de seneste år.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs