
Det er et hit hos brugerne, at det nye styresystem iOS 9 giver brugerne mulighed for at installere applikationer, som i Apples Safari-browser blokerer annoncer, også kaldet ad blockers. Det skriver TechCrunch.
Apps til annonceblokering præger hitlisterne over det mest downloadede apps i Apples app store. Dermed har effekten af lanceringen af iOS 9, der blev gjort tilgængeligt 16. september, allerede vist sig.
Effekten forstærkes af, at brugerne ikke blot skal hente apps, der blokerer annoncer. De skal også manuelt aktivere dem i styresystemets indstillinger.
Apples træk skaber bekymring i reklamebranchen, hvor man frygter, at det vil gå ud over annonce-omsætningen på mobilmarkedet. Ifølge TechCrunch er markedet for apps, der kan blokere annoncer, inde i en rivende udvikling.
Mere fra MediaWatch
Portræt: Pernille Holbøll er både en kontant eksekvator og "et suverænt valg"
Pernille Holbøll er steget til vejrs i Mediedanmark og træder nu ind som ansv. chefredaktør på B.T. Tidligere chefer og kolleger beskriver hende som en af de bedste i branchen til at eksekvere på de digitale strategier, men også hvordan hun har været både kontant og utålmodig, men har gennemgået en udvikling som leder de seneste år.