MediaWatch

Apple sætter dato på adblock-lancering

Med nyt styresystem til Apples enheder følger øgede muligheder for at blokere reklamer. Systemet lanceres om få dage.

Foto: Mark Lennihan/AP/POLFOTO/arkiv

16. september kan brugere af langt de fleste Apple-produkter hente en ny sotfwareopdatering. Det nye styresystem hedder iOS 9.

Apple lancerer jævnligt opdateringer til sit styresystem, men denne gang er der grund til at holde ekstra godt øje med udrulningen, for iOS 9 giver nemlig ifølge tidligere udmeldinger brugerne mulighed for at installere applikationer, som blokerer annoncer i Apples safari-browser.

I branchekredse har det skabt bekymring, at Apple er på vej med større muligheder for at blokere annoncer. Ifølge Wall Street Journal er annoncemarkedet på mobile enheder på næsten 500 mia. kr. årligt, og frygten er, at en del af det beløb forsvinder, hvis adblocking vinder indpas hos mobilbrugerne.

Lanceringsdatoen for iOS 9 blev meldt ud i går, da Apple afholdt præsentation af en række nye produkter. Blandt nyhederne var to nye iPhones med navnene 6s og 6s Plus samt en ny iPad.

Apples styresystem er det næstmest anvendte efter konkurrenten Android.

Mere fra MediaWatch

Overblik: Hovedpunkterne i det nye medieforlig

Der er lørdag landet et nyt medieforlig, som bla. indeholder en mindre procentdel af en ”moderniseret” public service-pulje til lydindhold, et styrket DR, et sænket titelloft og et krav om ordnede arbejdsforhold i medie- og filmbranchen. Opdateret.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs