MediaWatch

Apple åbner for annnonce-blokering

Nyt styresystem giver mulighed for at installere adblockers. Det skaber frygt i reklamebrachen.

Foto: Mark Lennihan/AP/POLFOTO/arkiv

Medier, annoncører og reklamebureauer får endnu en annonce-udfordring, når Apple til september lancerer det nye styresystem til Iphone og Ipad, iOS 9.

Det nye styresystem giver brugerne mulighed for at installere applikationer, som i Apples safari-browser blokerer annoncer, også kaldet adblockers, skriver Berlingske Business.

Føljeton: Annoncer kan ikke betale sig for os 

Apples træk skaber bekymring i reklamebranchen. Ifølge Wall Street Journal frygter branchen, at det vil gå ud over annonce-omsætningen på mobilmarkedet, som lige nu er på 70 mia. dollars (467 mia. kr.) om året.

"Apple vil skabe en massiv appetit hos forbrugerne på at blokere annoncer," siger Sean Blanchfield, adm. direktør i PageFair, som hjælper med at bekæmpe annonceblokering, til Wall Street Journal.

MTG slår igen mod adblockere

Seks procent af alle internetbrugere i verden brugte i juni i år adblockers, viser en ny rapport fra PageFair og Adobe Systems. Apples styresystem er det næstmest anvendte i verden efter konkurrenten Android.

Mere fra MediaWatch

B.T.'s fejlskud bekymrer ikke brancheorganisation

Direktør for Danske Medier ser B.T.’s investeringslyst som et sundhedstegn, selv om storbyeventyret kuldsejlede på under et år. Det er dog nødvendigt at knække koden til de lokale og digitale læsere, mener han.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs