MediaWatch

Google under nye konkurrence-anklager

Mens Google forbereder et forsvar mod anklager fra EU, er lignende udfordringer opstået i Indien.

Foto: Marcio Jose Sanchez/AP/POLFOTO/arkiv

Efterforskere fra de indiske konkurrencemyndigheder har i ny rapport konkluderet, at den amerikanske it-gigant Google har misbrugt sin dominerende position i online-markedsføring. Det er dog blot én i en række anklager for brud på konkurrenceregler, som Google er under globalt.

Det skriver Financial Times.

Rapporten på 714 sider, som Financial Times har fået indsigt i, viser adskillige brud på den indiske konkurrencelovgivning primært gennem AdWorks, der er Googles online-marketingservice. Således skulle it-giganten favorisere egne produkter i søgningsresultater og reklamer, hvilket er i strid med gældende lovgivning. Undersøgelse tager udgangspunkt i to klager mod Google ud af i alt fire, der er indgivet mod selskabet i Indien.

Sagen fra Indien, der skal igennem en gennemgående undersøgelse, før den kan få konsekvenser for Google, kommer mens det amerikanske selskab er i gang med at forberede et forsvar mod lignende anklager fra EU's konkurrencekommission under ledelse af danske Margrethe Vestager.

Google afviser anklagerne og siger til Financial Times, at regulatorer og myndigheder i hele verden, inklusiv i USA, Tyskland, Taiwan, Egypten og Brasilien, har undersøgt mange af de samme problemstillinger, som rapporten rejser, og ikke har fundet anledning til bekymring.

/ritzau/FINANS

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs