MediaWatch

Belgiere revser Facebooks datahåndtering

Facebook behandler brugernes personlige oplysninger med foragt og træder europæisk lov under fode, lyder det i krads rapport.

Foto: Rui Viera/AP/Polfoto

I januar ændrede Facebook på sin fortrolighedspolitik. Men bestemt ikke til det bedre, mener den belgiske privatlivskommission, der fredag udgav en rapport om det sociale medies ændringer. Såvel indholdet som dets vage formuleringer skoses - i skarpe formuleringer.

"Facebook tramper på europæiske og belgiske love for privatlivsbeskyttelse," sagde kommissionsformanden Willem Debeuckelaere ifølge siliconangle i en meddelelse efter rapportens udgivelse.

Med hjælp fra universitetsstuderende har den belgiske kommission de seneste måneder gennemtrawlet Facebooks - herunder Facebook-ejede sider som Instagram og WhatsApp - datapolitik for benyttelse af brugernes personlige oplysning. Hvoraf størstedelen ifølge kommissionen består af hypotetiske og vage formuleringer snarere end af forståelige budskaber omkring den faktisk databrug.

Hver tredje ung ved ikke, de efterlader spor på nettet

"Den måde, som [Facebook] udviser foragt for sine medlemmer og resten af internetbrugernes privatliv kræver handling," fastslog Willem Debeuckelaere.

Facebook fastholdt for sin sag for nyligt, at selskabet udelukkende føler sig forpligtet til at overholde irsk lovgivning, da dets europæiske hovedkvarter er beliggende i Irland. Hertil indvendes det imidlertid i rapporten, at eftersom Facebooks besluttende hovedkvarter findes i USA og selskab tillige et kontor i Belgien, er det den lokale, belgiske lovgivning, der er gældende.

Den fulde rapport kan læses her. (eksternt link)

 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs