MediaWatch

Facebooks kommende nyhedsfeature vækker bekymring

Netmedier kan blive endnu mere afhængige af Facebbok, når det sociale medie øger sin rolle som nyhedsudgiver med nyt initiativ.

Foto: JENS DRESLING/POLFOTO/ARKIV

Facebook ventes at offentliggøre sit nyeste initiativ kaldet Instant Articles, der vil øge mediets rolle som nyhedsudgiver til bekymring for eksisterende nyhedsmedier, snarligst. Det skriver Wall Street Journal.

Online nyhedsmedier er allerede stærkt afhængige af Facebook, der sikrer dem læsere og trafik på deres hjemmesider. Det forventes, at Facebook snart offentliggør idéen Instant Articles, der yderligere kan øge Facebooks indflydelse.

Idéen bag Instant Articles er, at i stedet for at linke til andre mediers nyhedsartikler, vil artiklerne være tilgængelige gennem brugeres profil på deres telefoner og dermed loade hurtigere. Indtil videre er blandt andet New York Times, National Geographic og Buzzfeed en del af programmet.

Det er ikke første gang Facebook forsøger sig inden for nyheder. I 2011 indgik selskabet et partnerskab med the Washington Post om Social Reader, der dog på grund af utilfredse brugere blev afsluttet efter kun et år.

/ritzau/FINANS

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs