MediaWatch

Hver tredje ung ved ikke, de efterlader spor på nettet

En ud af tre teenagere er ikke klar over, at de efterlader digitale spor om dem selv på f.eks. Facebook. Børnerådet efterlyser flere midler til at oplyse unge om medieområdet.

Foto: JENS DRESLING/POLFOTO/ARKIV

Teenagere er ikke altid klar over konsekvenserne ved at like, dele eller sige ja til cookies på en hjemmeside. Det skriver Politiken.

Ifølge en undersøgelse fra Børnerådet blandt elever i 7. klasse, så er en tredjedel ikke opmærksomme på de spor, de efterlader om dem selv på nettet. 38 pct. er samtidig klar over det, men bekymrer sig ikke om det.

Børnerådets formand Lisbeth Wilms kalder undersøgelsen resultater bekymrende. Hun hilser en nyligt bevilget mio. kroner til at udvikle mediekundskaber hos børn og unge velkommen, men mener langt fra det, det er nok.

Det er formand for Medierådet for Børn og Unge, Anne Mette Thorhauge, enig i.

”Politikerne skal sikre, at vi får en strammere lovgivning omkring personfølsomme oplysninger. På samme måde som at de ting, man må putte i vores madvarer, er lovregulerede, skal der også være strammere regler for, hvilke data eksempelvis Facebook må indsamle om os, og hvad de må bruges til,” siger hun til Politiken.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs