MediaWatch

'Wimp' får flere danske muskler

Musiktjenesten Wimp får tilført ny kapital i omegnen af 60-70 mio. kr, som også skal styrke Wimps danske ekspansion.

Selskabet bag musiktjenesten Wimp, Aspiro, tilfører ny kapital,  som bl.a. skal styrke Wimps danske afdeling.

Wimp har været tilgængelig i Danmark for alle, uafhængigt af teleselskab, siden starten af 2011.

"Vi har haft et succesfuldt samarbejde med vores distributionspartner Telenor, både i Danmark og Norge," siger Wimps danske direktør, Morten Remmer i en pressemeddelelse.

Det børsnoterede Aspiro har besluttet at indhente et kapitaltilskud på mellem 60-70 millioner danske kr. Det sker ved at udstede nye aktier med fortrinsret for de eksisterende aktionærer. Midlerne skal gå til at styrke Wimps vækst og nye tiltag.

”For Wimp i Danmark er det selvfølgelig også vigtigt, at ejerselskabet sikrer kapitaltilgang, så vi kan fortsætte den stærke satsning, vi netop nu er i gang med," siger Morten Remmer.

Wimp ønsker dog ikke at oplyse , hvilke danske planer Wimp arbejder på.

Hver femte abonnerer på musikstreaming 

Wimp adskiller sig fra andre streamingtjenester ved at have en redaktionel profil, hvor lokale redaktioner dagligt anbefaler artister, bands samt udgivelser og udarbejder aktuelle playlister.  Wiimp tilbyder desuden musikvideoer, interviews, dybdegående reportager og konkurrencer.

Wiimp er tilgængelig på mobil, tablets, netværksafspillere og computere.

Spotify dominerer

DR Medieforskning og Epinion undersøgte i september 2013 danskernes musikstreaming-vaner.

Undersøgelse viste, at hver fjerde dansker mellem 15-60 år brugte Spotify, og 51 pct. af musiktiden sker på Spotify, mens TDC/YouPlay er rimelig godt med med 26 pct af tiden.

Derimod var Wimp og LastFm mere marginale aktører med henholdsvis fem og én pct. af streamingtiden.

En ud af fire danskere er på Spotify

 Deezer vokser på ryggen af 3

Wimp integrerer musikanmeldelser

Spotify har en halv mio. danske brugere

DR hilser Wimp og Spotify velkommen 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Kritiseret aftale om rettighedsbetaling lagt på is, mediebureauer kigger efter alternativer til Facebook, DR dropper livekoncerter, podcastbureau udvider med nye formater, og lokale radio- og tv-stationer har fået inddraget deres sendetilladelser. Læs med, når vi gennemgår ugens største mediesager.

Producenter glæder sig over droppet aftale men afblæser ikke krise

En rettighedsaftale, som i måneder har betydet stop for udvikling af fiktion til streamingtjenester, blev torsdag forkastet af Create Denmark, og det er et skridt i den rigtige retning. Det mener bl.a. Producentforeningen. Nu pågår individuelle forhandlinger med tjenesterne, men det risikerer at trække ud til efter sommer, lyder det.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs