Spotify har en halv mio. danske brugere

På kun godt fire måneder er Spotify blevet danskernes foretrukne musiktjeneste og har overhalet Play fra TDC, som ellers siden 2008 har været en slags pionér på det danske marked. Det viser Mindshares årlige Reklameanalyse, der denne gang også har undersøgt streaming-adfærd.
Per Fanefjord Laursen

På kun godt fire måneder er Spotify blevet danskernes foretrukne musiktjeneste og har overhalet Play fra TDC, som ellers siden 2008 har været en slags pionér på det danske marked.

Det viser Mindshares årlige Reklameanalyse, der denne gang også har undersøgt streaming-adfærd.

Mere end en halv mio. er nu aktive på Spotify, der er platform-uafhængig. Det er knap fem procent flere end på Play, der kan bruges enten fra pc eller mobil afhængig af abonnement. Der er over 100.000, der har adgang til både Spotify og Play. Kun ca. 50.000 benytter WIMP.

Bedre pakke
Spotify har tilsyneladende hurtigt vundet kapløbet, fordi den udbyder en samlet set bedre pakke: nemlig gratis streaming af et næsten ubegræsnet musikkategog, hvis man vil acceptere reklamer, konstaterer Mindshare.

“Forskellen er, at Play er et loyalitetsprogram hos TDC/Yousee og kræver abonnement. Mens Spotify har flere betalingsmodeller, tilbyder gratis reklamefinansieret model eller premium, og er integreret i Facebook,” siger direktør Martin Rasmussen, Mindshare.

Kernebrugeren af streaming musik er en mand i Storkøbenhavn på 15-29 år, som i langt overvejende grad lytter via sin pc. Der er dog brugere i alle demografier. 30 procent er således over 40 år.

Vækker kommerciel interesse
Mindshares fokus ligger meget naturligt på annoncepotentialet, hvor man ser paralleller til digitaliseringen af biografmediet. 

"Vi står pludselig med en kommerciel radio med en attraktiv segmentering af lyttere, der har tilvalgt reklamefinansieret musik, og samtidig en mulighed for at øge radiokampagnernes dæking," påpeger Martin Rasmussen.

Spotify-brugere benytter lidt mindre tid på kommerciel radiolytning, og annoncørerne kan øge den ugenlige dækning med op mod 30 procent ved at koble Spotify på en radiokampagne. Det er interessant, da dækning ofte er en udfordring for kommerciel radio, vurderer Mindshare. 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også