MediaWatch

Zetlands vælg selv-tilbud giver flere abonnenter men færre penge end sidste år

Kampagnen, hvor nye Zetland-medlemmer selv kan bestemme prisen den første måned, har tilført flere abonnenter end sidste år - men lavere indtjening. Direktør peger på samfundsøkonomien.

Foto: Nicolai Oreskov Westh

Rettelse 11:25: Det fremgik tidligere, at Tav Klitgaard havde udtalt til MediaWatch, at ingen gratister fra 2021 blev hængende som medlemmer af Zetland, efter kampagnens udløb. Den oplysning stammer fra Jyllands-Postens artikel. MediaWatch beklager fejlciteringen.

De 5039 nye medlemmer, der blev en del af Zetland-folden i den seneste omgang af mediets kampagne med selvvalgt abonnementspris, har givet færre penge i kassen end sidste år, skriver Jyllands-Posten.

De nye medlemmer har skrevet sig op til i gennemsnit at hive 51 kr. op af lommen om måneden, hvilket er mindre, end da kampagnen var i spil i efteråret 2021. Dengang lød den gennemsnitlige betaling på 55 kr. per abonnent, og dermed har Zetland fået 257.000 kr. i 2022 via kampagnen – mod 264.000 kr. i 2021.

Tav Klitgaard, adm. direktør i Zetland, tilskriver faldet med de hårde samfundsøkonomiske omstændigheder med høj inflation, og udtaler til Jyllands-Posten, at han er ”overrasket” over, at nedgangen i betalingslyst ikke er højere.

Til gengæld er antallet af gratister, der har valgt at betale nul kr. for et Zetland-abonnement, også faldet fra 981 personer sidste år til 801 i denne omgang.

Ifølge Jyllands-Posten var der ingen af gratisterne fra 2021-kampagnen, der blev hængende, og derfor må et fald i antallet ses som positivt for mediet, som har oplevet stagnation i medlemstilgangen siden august 2021.

Tav Klitgaard forklarede tidligere i september til MediaWatch, at det digitale medie skal have øget sit kendskab blandt danskerne, og fremadrettet vil have særligt fokus på områderne uden for de store danske byer. Zetlands samlede abonnementstal er nu omkring 28.000.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs