MediaWatch

Amerikanske biografer langer ud efter Disney for streaming-premiere

Den amerikanske sammenslutning af biografejere går skarpt i rette med Disney for ikke at ville åbne det såkaldte biograf-vindue igen efter corona. Trods pæn indtjening til "Black Widow" mener biografejerne, at alle parter taber på samtidig premiere digitalt og på det store lærred.

Foto: Beresford Hodge/Reuters/Ritzau Scanpix

Biografpremieren på Disneys "Black Widow" den 9. juli i USA og Canada satte ny rekord for billetsalg i corona-æraen og gav håb om, at publikum vil vende tilbage til biografsalene. Men blot en uge senere er billetsalget faldet med 69 procent, skriver Variety, hvilket også er en ny rekord - nemlig i hurtigste tab af publikumsinteresse i en Marvel-film efter premieren.

Og de amerikanske biografeejere placerer skylden for bundrekorden hos Disney-koncernen selv, der valgte at give brugere af Disney+ streamingtjenesten adgang til at købe premiereadgang til Black Widow på den lille skærm den samme dag, som filmen havde premiere på det store lærred.

Marvel-film har tjent millioner på premiere på Disney+  

"På trods af påstande om, at denne improviserede udgivelsesstrategi til en pandemi-æra var en succes for Disney og for samtidighedsmodellen for premierer, så demonstrerer det blot, at en eksklusiv biografpremiere giver større omsætning for alle interessanter i alle faser af en spillefilms liv," lyder det i en pressemeddelelse fra National Association of Theatre Owners, Nato (ikke at forveksle med den anden organisation med samme forbogstaver), der som brancheorganisation dækker 35.000 amerikanske biografsale og yderligere 32.000 biografer uden for USA.

Problemet med samtidig premiere på digitale tjenester er ikke mindst, lyder det fra biografejerne, at det fører til en næsten øjeblikkelig distribution af piratkopier af høj kvalitet, hvilket netop skete med Black Widow ifølge torrentfreak.com.

Pressemeddelelsen blev sendt ud 10 dage efter premieren på filmen, som biografejerne i øvrigt roser for at være "godt udført og godt modtaget". Og netop derfor kunne indtjeningen have været betydeligt højere, lyder det fra biografejerne, hvis der som i de gode gamle dage før corona havde været en periode, hvor publikum kun kunne se de nye film i biografen.

Danske biografer i boykot

Men det såkaldte "biografvindue" er blevet lukket under corona, hvor flere storfilm aldrig nåede at komme op i biograferne.

Det manglende biografvindue har i Danmark ført til, at de to store biografejere, Cinemaxx og Nordisk Film, slet ikke har ingået aftale med Disney om biografpremiere på bl.a. Black Widow.

Generelt er der lagt op til længerevarende stillingskrig om biografvinduet - enten skal det åbnes igen, så biograferne har en periode med eksklusivitet på premierefilm - eller også skal betalingen være betydeligt lavere, hvis biograferne skal konkurrere med streamingtjenester fra dag ét. Sådan lød udmedlingen fra Nordisk Film Biografer umiddelbart efter premieren på Black Widow.

Nordisk Film Biografer forudser flerårig armlægning med distributører  

Mere fra MediaWatch

Top 20: OL-håndbold og sejlsport trak flest seere

TV 2's nye underholdningsprogram "Først og sidst" tabte sin førerposition fra forrige uge til en række OL-opgør, som skubbede andre formater ned af listen. OL stod for 12 af 20 udsendelser i Kantar Gallups liste over sidste uges 20 mest sete liveprogrammer.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs