
Tomme biografsale og fyldte stuer har under coronapandemien øget væksten og konkurrencen på streamingmarkedet, men samtidig lagt pres på biografindustrien. Nedlukningerne har bl.a. åbnet for diskussionen om at forkorte den periode, hvor film eksklusivt vises på det store lærred - det såkaldte biografvindue.
I Danmark har debatten for nyligt udmøntet sig konkret, da Nordisk Film Biografer og Cinemaxx droppede storfilmene "Godzilla vs. Kong" fra Warner Bros., "Black Widow" samt Oscarvinderen "Nomadland" fra Disney, fordi distributørerne har indskrænket biografernes eksklusivperiode for filmene med flere måneder, men ifølge biograferne alligevel krævet samme pris for filmleje.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app
Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.
Start et gratis virksomhedsprøveabonnementMere fra MediaWatch
Briefing: Ugen i mediebranchen
Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.