MediaWatch

Nordisk Film Biografer om pres på biografvindue: "Lige nu er en ekstrem situation"

Flere store amerikanske blockbustere er blevet lanceret på streamingtjenester samtidig med biografpremieren og har udfordret biografernes eksklusivitet. Men den betydning, biograferne har for filmenes indtjening, vil danne modtryk, mener chef for Nordisk Films biografer, mens chef for filmtjenesten Blockbuster ser muligheder i udviklingen.

Foto: Sofia Busk/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix ; PR/Blockbuster (sammensat af MediaWatch)

Tomme biografsale og fyldte stuer har under coronapandemien øget væksten og konkurrencen på streamingmarkedet, men samtidig lagt pres på biografindustrien. Nedlukningerne har bl.a. åbnet for diskussionen om at forkorte den periode, hvor film eksklusivt vises på det store lærred - det såkaldte biografvindue.

I Danmark har debatten for nyligt udmøntet sig konkret, da Nordisk Film Biografer og Cinemaxx droppede storfilmene "Godzilla vs. Kong" fra Warner Bros., "Black Widow" samt Oscarvinderen "Nomadland" fra Disney, fordi distributørerne har indskrænket biografernes eksklusivperiode for filmene med flere måneder, men ifølge biograferne alligevel krævet samme pris for filmleje.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Top 20: OL-håndbold og sejlsport trak flest seere

TV 2's nye underholdningsprogram "Først og sidst" tabte sin førerposition fra forrige uge til en række OL-opgør, som skubbede andre formater ned af listen. OL stod for 12 af 20 udsendelser i Kantar Gallups liste over sidste uges 20 mest sete liveprogrammer.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs