MediaWatch

Facebook vil bruge 1 mia. dollar på skabere af indhold

Det sociale medie er på vej med bonusprogramer for dem, som udvikler særligt anerkendt indhold.

Foto: OLIVIER DOULIERY/AFP / AFP

Facebook vil investere over 1 mia. dollar i såkaldte content creators, der skaber indhold på de sociale medier, indtil slutningen af 2022.

Det oplyser Facebook onsdag, skriver Reuters.

De mange penge bruges, da konkurrencen mod platforme som Tiktok og Youtube om brugernes opmærksomhed strammer til.

Investeringerne vil omfatte bonusprogrammer til at betale de folk, der udvikler indhold, når de rammer bestemte milepæle i det sociale medies apps, herunder Instagram, lyder det fra Facebook.

På Facebook får folk, der laver videoer med indhold som eksempelvis træning, og gamers en månedlig bonus, hvis de rammer milepæle for bonusstjerner på deres indhold. Stjernerne er en form for digitale drikkepenge, som fans kan bruge til "at betale" for de live-streamede videoer.

Der vil være tilsvarende bonusprogrammer til Instagrams creators, der kan tjene penge baseret på, hvordan deres videoer på platformen fungerer, oplyser Facebook ifølge Reuters.

Facebook åbner nu for bonusprogrammerne, da de rivaliserende sociale medieplatforme har gjort lignende tiltag.

Tiktok vil bruge 2 mia. dollar til at støtte creators over tre år, mens Snap Incs Snapchat tidligere betalte 1 mio. dollars om dagen for at sende de populære korte videoer ud på sin tjeneste.

Facebook og Snap Inc falder begge 1 pct. onsdag.

 

Annoncører og medier hilser EU-granskning af Google velkommen

Facebook og Google er åbne for øget dansk regulering

Vestager åbner trebenet undersøgelse af Googles annonceplatforme 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Bornholms Tidende er sendt ud i spare- og fyringsrunde, DR's dramachef blev afskediget, og Louds nye programdirektør varslede store forandringer for den unge radio. Få overblikket over en travl uge i den danske mediebranche.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs