MediaWatch

DJ: Digitale platforme skal også betale for brug af medieindhold

Den ophavsretlige beskyttelse af journalisters og mediers indhold skal også gælde for indhold på sociale medier, som EU's copyright-direktiv baner vej for, pointerer Journalistforbundet i et debatindlæg.

Foto: Denis Charlet/AFP/Ritzau Scanpix

Når sociale medier og andre techplatforme viser artikler eller andet stof fra medierne, skal der afregnes til rettighedshaverne. Derfor er EU's copyright-direktiv nødvendigt at få implementeret på dansk grund, så princippet om den ophavsretlige beskyttelse, som kendes fra andre mediekanaler, også bliver gældende på platforme som Facebook og Google.

Det skriver formand for Journalistforbundet Tine Johansen og tidligere formand Mogens Blicher Bjerregård i et debatindlæg på Altinget.

"Ophavsrettens kombination af de økonomiske og moralske rettigheder giver nemlig den enkelte journalist et redskab til at værne om sin egen professionalisme og kvaliteten af stoffet. Derfor er det også vigtigt, at dette element kommer tydeligt til udtryk i den lovgivning, som nu er lige på trapperne i Danmark," skriver de.

Lukkede for nyheder i Australien

Debatten om techkoncerners betaling til medierne har kørt på højtryk, siden Facebook i forrige uge lukkede for nyhedsmedier i Australien på grund af en ny lov, der ville tvinge koncernen til at betale for medieindhold på platformen.

Efterfølgende blev loven ændret og kravene løsnet, så der igen er nyheder fra australske medier på Facebook. Konflikten i Australien fik kulturminister Joy Mogensen (S) til at melde ud, at regeringen i denne måned fremlægger et lovforslag, der giver medierne en mulighed for at forhandle en betaling kollektivt med fx Facebook.

Kulturministeren uddybede fredag forslaget i MediaWatch' podcast Indslag, der kan høres her eller i din podcastapp.

Nye Medier: Vi bliver overset i debatten om tech-betaling

Anders Krab-Johansen: Facebooks brug af nyheder kræver en gensidig aftale 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny Zetland-chefredaktør, redning af radiokanaler og Radio Loud 2.0 har været ingredienserne i denne uges mediegryderet. Få stillet sulten med vores sammenkog af de vigtigste historier i denne briefing.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs