MediaWatch

Lektor: Medier er dobbeltmoralske i kritik af regeringens brug af sociale medier

Medier bidrager selv til sociale mediers placering på markedet ved at promovere artikler og indhold på platformene, mener lektor ved SDU, efter der den seneste tid har været debat om særligt statsministerens brug af sociale medier.

Statsmininster Mette Frederiksen (S) ved et pressemøde mandag 7. december, hvor nye coronarestriktioner i 38 kommuner blev præsenteret. De er siden udvidet til yderligere 31 kommuner. | Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Mediechefer som Stig Kirk Ørskov og Anders Krab-Johansen, øverste chefer for hhv. JP/Politikens Hus og Berlingske Media, har den seneste tid kritiseret statsminister Mette Frederiksens (S) brug af sociale medier og udlægning af de traditionelle mediers dagsform. Men kritikken klinger lidt hult, når selvsamme mediehuse benytter sig af sociale medier til at sprede eget indhold, siger Filip Wallberg, lektor ved Center for Journalistik ved SDU, til Finans.

"Det er dobbeltmoralsk. For ligesom Mette Frederiksen kan de klassiske medier jo lade være med at benytte sig strategisk af sociale medier. Spørgsmålet er så, om de vil blive kørt ud på et sidespor i den offentlige samtale eller faktisk vil komme til at stå stærkere," siger han til Finans.

Stig Kirk Ørskov henviser over for Finans til de enkelte medier hos JP/Politikens Hus, mens Anders Krab-Johansen peger på, at medier bruger sociale medier til at gøre opmærksom på journalistik, og skriver til Finans, at "det er problematisk, hvis hun (statsministeren, red.) bruger metoden til at undgå kritiske spørgsmål fra pressen".

Debatten om statsministerens brug af sociale medier som kommunikationskanal blussede op i sidste uge, efter Mette Frederiksen i løbet af forrige weekend varslede flere coronarestritioner. Selve restriktionerne blev så præsenteret ved et pressemøde mandag.

Ved samme lejlighed lød det fra Mette Frederiksen om brugen af sociale medier, at "det jo bestemt ikke er alle aviser, der har så mange abonnenter længere" – en udlægning af virkeligheden, som flere mediechefer siden er gået i rette med.

DJ-formand: Der skal kunne stilles kritiske spørgsmål når coronarestriktioner meldes ud

Mediehuse går i rette med statsminister: Flere og flere betaler for nyheder

Tom Jensen om statsministers kommentar: Det er sindssygt provokerende 

Statsminister om brug af sociale medier: Ikke alle aviser har så mange abonnenter længere 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Radio Loud er snart no more, mens sportslisten skal genoplives, hvis det står til kulturministeren. Brancheorganisationer råbte vagt i gevær over nyt lovforslag om moms på rettigheder, en tv-status blev gjort op, og Frankfurt Bogmesse vendte tilbage i fysisk form. Alt det og meget mere i ugens overblik over slagets gang i mediebranchen. (Rettet)

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs