MediaWatch

Mediehuse går i rette med statsminister: Flere og flere betaler for nyheder

Statsminister Mette Frederiksen tegner et fejlagtigt billede, når hun taler avisernes gennemslagskraft og rækkevidde ned i forhold til sociale medier, lyder det fra JP/Politikens Hus og Berlingske Media.

Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Det er ude af trit med virkeligheden, når statsminister Mette Frederiksen (S) bruger avisernes abonnementsudvikling som argument for at ty til sociale medier i sin kommunikation til borgerne. Det mener Berlingske Media og JP/Politikens Hus, der over for fagbladet Journalisten peger på, at aviserne rammer flere millioner danskere digitalt og på print hver uge, og at flere og flere læser journalistik.

”Det er forkert, hvad hun siger. Trenden går den modsatte vej. Berlingske har fx øget oplagstal hver måned, og vi har nu over 90.000 betalende kunder. Weekendavisen oplever det samme. Flere og flere betaler for nyheder," siger Anders Krab-Johansen, koncernchef i Berlingske Media, til Journalisten.

Debatten om mediernes rækkevidde blev sat i gang efter et pressemøde mandag om nye coronarestriktioner. At der ville komme nye restriktioner, blev varslet af statsministeren søndag i en video på Facebook. På pressemødet begrundede Mette Frederiksen bl.a. sin brug af sociale medier med "at det jo bestemt ikke er alle aviser, der har så mange abonnenter længere, så hvis man kun er til stede i aviserne, så vil der være mange danskere, man ikke er i dialog med".

Det fik efterfølgende Berlingskes chefredaktør Tom Jensen til at kalde det for en "sindssygt provoklerende" og fejlagtig melding i en kommentar på Facebook.

Mere fra MediaWatch

Lav tilslutning fra kunderne til Netflix' spilleplatform

Inden udgangen af 2022 vil Netflix have fordoblet sit udbud af mobilspil. Men på de ni måneder siden lanceringen af de første spil, har kun en lille del af abonnenterne udvidet deres Netflix-forbrug fra TV til også at gælde gaming.

Efter 18 år er det slut med NFL på Viaplay

Siden 2004 har danske fans kunnet følge amerikansk fodbold på Viaplays kanaler, men nu er det slut: Markedet har forandret sig for meget, lyder det fra Viaplay Group, der hidtil har siddet på rettighederne.

Lindhardt og Ringhof ser gevinst i forskelligheder med nykøbte Clio

Med overtagelsen af edtech-selskabet Clio har Lindhardt og Ringhof Uddannelse forstærket sin topposition på markedet for lærermidler. En ny, samlet platform vil stå klar inden for ”et års tid”, siger direktør. Konsolideringen vil også betyde afskedigelser bl.a. af Clios adm. direktør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs