Mediehuse går i rette med statsminister: Flere og flere betaler for nyheder

Statsminister Mette Frederiksen tegner et fejlagtigt billede, når hun taler avisernes gennemslagskraft og rækkevidde ned i forhold til sociale medier, lyder det fra JP/Politikens Hus og Berlingske Media.
Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Det er ude af trit med virkeligheden, når statsminister Mette Frederiksen (S) bruger avisernes abonnementsudvikling som argument for at ty til sociale medier i sin kommunikation til borgerne. Det mener Berlingske Media og JP/Politikens Hus, der over for fagbladet Journalisten peger på, at aviserne rammer flere millioner danskere digitalt og på print hver uge, og at flere og flere læser journalistik.

”Det er forkert, hvad hun siger. Trenden går den modsatte vej. Berlingske har fx øget oplagstal hver måned, og vi har nu over 90.000 betalende kunder. Weekendavisen oplever det samme. Flere og flere betaler for nyheder," siger Anders Krab-Johansen, koncernchef i Berlingske Media, til Journalisten.

Debatten om mediernes rækkevidde blev sat i gang efter et pressemøde mandag om nye coronarestriktioner. At der ville komme nye restriktioner, blev varslet af statsministeren søndag i en video på Facebook. På pressemødet begrundede Mette Frederiksen bl.a. sin brug af sociale medier med "at det jo bestemt ikke er alle aviser, der har så mange abonnenter længere, så hvis man kun er til stede i aviserne, så vil der være mange danskere, man ikke er i dialog med".

Det fik efterfølgende Berlingskes chefredaktør Tom Jensen til at kalde det for en "sindssygt provoklerende" og fejlagtig melding i en kommentar på Facebook.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også