Spilbranchen vil gøre sine hoser grønne og opretter klageorgan for spilannoncer

I forlængelse af et det adfærdskodeks, som spilbranchens aktører er blevet enige om, opretter branchen et reklamenævn, der vil behandle klager over spilannoncer.
Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix

Efter vinterens debat om stigende reklametryk fra bettingselskaber og problemer med ludomani ikke mindst blandt unge tager spilbranchen nu initiativ til et nyt nævn, der skal gøre det muligt at klage over spilannoncer. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Spilbranchen.

"I spilbranchen har vi en fælles ambition om at skabe en sund kultur omkring spil, og her mener vi, at et reklamenævn er et vigtigt tiltag. Vi er vores ansvar meget bevidste, og branchens tiltag om selvregulering er udtryk for, at vi konstant afsøger mulighederne for at bevæge os i en mere ansvarlig retning," udtaler Morten Rønde, adm. direktør for Danish Online Gambling Association.

Spilbranchen fandt i foråret 2019 sammen om et generelt adfærdskodeks for spilbranchen efter politisk bevågenhed og pres. Det kodeks bliver nu fulgt op af etableringen af Spilreklamenævnet, der får adresse hos erhvervs- og arbejdsgiverorganisationen Horesta, og som blandt andet skal bestå af forbrugerrepræsentanter, ludomani-behandlere og branchen selv, fremgår det.

Klar til indgreb

Nævnet har været på trapperne siden november og er en del af spilbranchens initiativer for at imødegå politisk regulering. Debatten om spilannoncer har i efteråret fået blandt andet sportsmediet Mediano til helt at droppe bettingreklamer, og skatteminister Morten Bødskov (S) har flere gange meldt sig klar til at gribe ind politisk.

"Hvis branchen ikke er i stand til at gøre mere, så er regeringen klar til at arbejde for at gennemføre den nødvendige regulering, så mængden af reklamer reduceres," lød det fra ministeren i november til MediaWatch.

Danske Spil fremlagde for nylig 10 konkrete forslag til en regulering af spilannoncer, herunder forslaget om at forbyde spilreklamer under livetransmissioner af sportskampe og brugen af kendisser i spilreklamer.

"Vi må bare konstatere, at det for nuværende simpelthen ikke er godt nok. Vi er nødt til at tage aktive skridt over hele branchen for at sikre et ordentligt og ansvarligt spillemarked," udtalte Stine Hove Marsling, direktør for ansvarlighed hos Danske Spil, i den forbindelse.

Spilbranchen består af Elite Gaming A/S, Dansk Automat Brancheforening, Dansk Kasinoforening, Danske Lotteri Spil, Danske Spil, Det Danske Klasselotteri, Landbrugslotteriet, Royal Casino, Varelotteriet og Danish Online Gambling Association, som inkluderer Cego og Danske Licens Spil.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også