En del af Watch Medier

MediaWatchfredag3. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
02.07.2019kl. 15.05

Rapport: Væksten i annonceomsætning på sociale medier halveret på et år

De sociale medieres annonceomsætning voksede mere end nogen anden kategori i første kvartal, men væksten var markant lavere end sidste år, viser rapport fra analyseinstituttet Warc.
Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
af KIT LINDHARDT

I årets første tre måneder voksede de sociale mediers omsætning fra annoncesalg 26,2 pct. globalt og landede dermed på 17,9 mia. dollar svarende til ca. 118 mia. kr.  Det viser en ny rapport om de globale reklametrends fra analyseinstituttet Warc ifølge det svenske medie Resumé.

På trods af at sociale medier ifølge rapporten stadigvæk er den kategori, som oplever størst vækst i annonceomsætningen, er væksten halveret sammenlignet med første kvartal sidste år. Her voksede omsætningen med 51,6 pct.

Tallene, som Warc er dykket ned i, stammer fra de sociale medieplatforme Facebook, Pinterest, Snapchat, Twitter samt kinesiske Weibo og Tencent. Ifølge Warc kunne alle seks platforme rapportere om en udfladning i væksten i annonceomsætningen i årets første kvartal.

Lav brugertilvækst i Vesten

Ifølge Warc skyldes udviklingen bl.a. det amerikanske marked, som står for størstedelen af omsætningen med 8 mia. dollar i første kvartal. Mængden af tid, som amerikanerne bruger på sociale medier, har ligget stille på gennemsnitligt to timer om dagen siden 2016. Det samme gælder antallet af brugere på de sociale platforme.

Også i Europa har tilvæksten af brugere på tværs af alle Facebooks sociale medier, herunder Instagram og Whatsapp, været det laveste hidtil - 1,4 pct. i første kvartal. Det daglige forbrug af alle sociale medier er faldet med fire minutter fra sidste år til en time og 49 minutter.

Omvendt stiger antallet af brugere i Asien og særligt i Indien, hvor der også bruges mere tid på sociale medier end sidste år.

Faldet i annoncetilvæksten betyder ifølge en af forfatterne til Warc-rapporten James McDonald, at de sociale medier kigger sig om efter andre måder at tjene penge. Som eksempel bruger han Facebooks kommende kryptovaluta Libra.

"Facebook forsøger at diversificere sine annonceindtægter med lanceringen af Libra, som selskabet siger ikke vil blive brugt direkte til at berige de brugerdata, som er indsamlet for at styrke annoncesalget. Men prisen for at annoncere på Facebook kan alligevel stige, hvis selskabet kan bevise, at der er en sammenhæng mellem annoncer og de salg, som Libra faciliterer," udtaler James McDonald til Warcs egen hjemmeside.

Relaterede artikler:

  • Foto: PR/Dentsu Aegis Danmark

    Mediebureau: Annoncespring mellem medier vil accelerere

    For abonnenter

  • Selvom Facebook fylder har de digitale annonceinvesteringer været større ved dette folketingsvalg end det foregående, siger kommerciel direktør på Ekstra Bladet, Claus Brix | Foto: PR

    Ekstra Bladet: Digitalt annoncesalg gav 2015-valg baghjul

    For abonnenter

  • Foto: Ritzau Scanpix/Reuters/Fabrizio Bensch

    Tyske mediehuse går sammen om annoncesalg

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Foto: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelser i Aller Media og DR, stillingsnedlæggelser hos Kristeligt Dagblad, danske medier på Tiktok og TV 2 i førersædet, når det kommer til at tiltrække læsere. Få overblik over ugens største nyheder.
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

For abonnenter

Foto: Henry Nicholls
Digital

Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause

For abonnenter

Læs også

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

Zetland, TV 2 Echo og Ekstra Bladet satser på Tiktok. Trods databekymring og et afkast, der er svært at måle, sætter platformen dem i en kontakt med brugere, de ikke når nogen andre steder, lyder det.

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
TV

TV 2 Zulu står foran større forandring og sætter talkshow på pause

”Natholdet” sættes på pause på ubestemt tid, fordi TV 2 Zulu står foran en større transformation, hvor kanalen arbejder med at brede indhold ud til flere genrer, siger redaktør. 

For abonnenter

Foto: Pr Aller Foto og Video
Medienyt

Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

Antallet af mediechefer reduceres fra seks til tre, og mediechefen for Aller Kvindeliv er en af i alt syv afskedigede. Det sker som følge af en omorganisering i magasinhuset.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 17.14
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 15.50
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 14.30
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 13.50
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 12.59
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 12.26
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 12.06
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 11.32
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 10.49
  • Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende – 10.15
  • Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter – 09.37
  • Better Collective køber andel i betting- og mediefirma – 08.37
  • TV 2 Zulu står foran større forandring og sætter talkshow på pause – 07.52
  • Amazon får underskud i 2022 trods højere omsætning – 07.10
  • Forsyningsproblemer får Apple til at tabe omsætning – 07.00
Flere nyheder

Job

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • SoMe Manager

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • People Manager for Upright Music

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Scrum Master with a practical approach

  • Revisor med minimum et par års erfaring

Se flere jobs

Job

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • SoMe Manager

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • People Manager for Upright Music

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge