Tyske mediehuse går sammen om annoncesalg

En række medieselskaber i Tyskland vil tage kampen om de digitale annoncekroner op mod internationale platforme og går sammen i alliance.
Foto: Ritzau Scanpix/Reuters/Fabrizio Bensch
Foto: Ritzau Scanpix/Reuters/Fabrizio Bensch

Fire tyske mediekoncerner slår sig sammen og puljer deres digitale annonceplads. Det skriver Dagens Media med henvisning til Digiday.

Bag samarbejdet står Media Impact, som er Axel Springer og Funke Mediengruppes fælles salgsorganisation, RTL Group og Gruner+Jahr. Blandt de titler, som bliver puljet annoncemæssigt, er nyheds- og erhvervsmedierne Bild, Welt, Business Insider og Der Spiegel. Samarbejdet skal bl.a. tage en del annoncekagen fra internationale techkoncerner.

"Denne type samarbejder mellem medieselskaber har tidligere været utænkelige. Nu er en alliance det bedste alternativ for at genvinde markedsandele fra platformene," siger Carsten Schwecke, bestyrelsesformand for Media Impact, ifølge Dagens Media.

De fire parters medier når tilsammen 50 mio. unikke brugere i Tyskland månedligt. Til sammenligning har Facebook omkring 40 mio. månedlige brugere i Tyskland. Målet er at have et produkt klar til annoncører og mediebureauer i 2020.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også