Mediehuset Ingeniøren slår dørene op for to nye nichemedier
Mediehuset Ingeniøren har sat navn og lanceringsdato på de to første medier i mediehusets nichestrategi, skriver Danske Medier, der refererer Ingeniøren.
Tirsdag d. 24. april går det første medie i luften, der får navnet Gridtech og dækker den del af energisektoren, der beskæftiger sig med integration mellem energisystemer på vejen til et CO2-neutralt og elektrificeret samfund.
Redaktør for mediet er Henrik Munksgaard, der bl.a. har erfaring fra Berlingske, Politiken og Ritzau og som kommunikationschef hos Niras.
"Vi har skabt en solid og stærk energidækning gennem Ingeniørens 125-årige historie. Med Gridtech styrker vi nu erfaringsudvekslingen mellem de professionelle, der bygger og skruer på den grønne omstilling," siger Ingeniørens chefredaktør Trine Reitz Bjerregaard, til mediet, der er online, men officielt går i luften tirsdag.
Allerede i maj åbner søstermediet Datatech, der henvender sig til professionelle i det private og offentlige, der arbejder med data og optimering af databrug.
Yderligere tre nichemedier er i gryden, så mediehuset i alt vil have fem abonnementsbaserede nichemedier online, inden året er omme.
Støtte til to medier
Mediehuset har fået knap 2,4 mio. kr. fra Innovationspuljen, der er en del af mediestøtten, til at skubbe de to første udgivelser i gang.
"Vi har fået tilskud til to nichemedier, og de to nicher vil være pilotprojekter for en større strategisk satsning. Teknologi bliver hovedrammen for satsningen, og vi vil så lave nedslag i en række brancher, hvor vi mener, at vi kan tilbyde noget og dække et behov med nye nichemedier," sagde udviklingsdirektør Mette Rosendahl fra Mediehuset Ingeniøren i februar til MediaWatch om satsningen.
Mediehuset Ingeniøren står i forvejen bag den ugentlige trykte udgivelse Ingeniøren, ing.dk og Version2.dk. De nye nichemedier vil – ligesom den trykte Ingeniøren – kræve abonnement.