MediaWatch

Nichemedie om forsvarspolitik bygger betalingsmur

Forsvarsmediet Olfi kvitter efter to år gratismodellen og lancerer digitalt abonnement, der er målrettet private kunder.

Onlinemediet Olfi indfører brugerbetaling. Bag nichemediet står redaktør og journalist Peter Ernstved Rasmussen, der tidligere bl.a. har været journalist på Jyllands-Posten | Foto: Olfi

To år efter det digitale nichemedie Olfi gik i luften sætter mediet prisskilt på dækningen af dansk forsvar- og sikkerhedspolitik.

Olfi blev lanceret i begyndelsen af 2016, mens debatten gik om statens indkøb af nye kampfly, og har hidtil været baseret på annoncesalg. Men fra i dag koster det 300 kr. om året at læse med efter et halvt års introtilbud, skriver mediet i en pressemeddelelse.

"Danmarks internationale rolle bliver defineret af forsvars- og sikkerhedspolitikken. Samtidig bliver Forsvaret tilført betydelige midler i de kommende år, og det er derfor vigtigt både at have medier og journalister med en fagindsigt, som gør det muligt at bedrive kritisk journalistik – også når emnerne er komplicerede og præget af høj faglighed. Den rolle agter Olfi at udfylde og udbygge, og det kræver penge," udtaler redaktør for Olfi Peter Ernstved Rasmussen i meddelelsen.

Han uddyber, at prisen er målrettet privatkunder og enkeltabonnenter mere end virksomhedsabonnenter med flere brugere.

Olfi har ifølge egne tal "på gode måneder" over 30.000 brugere og langt over 100.000 sidevisninger.

Mediets navn er inspireret af korvetten Olfert Fischer, der i 1990 deltog i FN's blokade af Irak.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs