Nordisk Aller-topchef vil skabe bedre balance mellem indtægtskilder

Ifølge Dag Sørsdahl har blad- og magasinkoncernen 900.000 abonnenter på tværs af Norden.
Aller Media i Danmark. | Foto: Pr Aller Foto og Video
Aller Media i Danmark. | Foto: Pr Aller Foto og Video

Aller Media lancerede i år en ny nordisk organisationsmodel med norske Dag Sørsdahl i spidsen som koncernens øverste chef. Selskabet har siden iværksat sparerunder i Danmark og i Norge.

Dag Sørsdahl fortæller i et interview med Dagens Media, hvordan koncernen vil opnå synergieffekter på tværs af Norden.

”Aller har stort set haft samme struktur i 150 år, men nu har vi behov for mere fællesskab inden for kompetenceoverførsel og produktudvikling. Især inden for tech og udvikling og IT skal vi dele mere, end vi har gjort historisk,” siger Dag Sørsdahl til Dagens Media.

Han fortæller videre, at ambitionen er at skabe ét selskab.

”One company” er overskriften, vi arbejder med, og så tager vi udgangspunkt i det, vi har til fælles i vores forskellige virksomheder,” siger han.

Han mener, at magasinhuset porteføljemæssigt har mange ligheder på tværs af sine virksomheder i Norden og nævner bl.a. kendisstoffet med Se&Hør i Danmark og Norge og Seisko i Finland. Her arbejdes der med kompetencedeling og overførsel for at finde de mest optimale driftsmæssige løsninger.

Overordnet handler den strategiske målsætning om at skabe bedre balance mellem indtægterne.

”Vores store strategiske tema handler om at skabe et bedre miks i vores forretningsmodel mellem annonce- og abonnementsforretningen. Det er vi ikke alene om at skulle gøre,” siger Dag Sørsdahl.

Han forklarer, at Aller har omkring 900.000 abonnenter i Norden. 

Aller Media har som nævnt for nylig iværksat den anden sparerunde på lidt over et halvt år i Danmark. I den seneste er 32 stilligner blevet nedlagt, og magasinet Psykologi er droppet som printmagasin. Også i Norge er der varslet besparelser, hvor der ifølge Dagens Media skæres 40 stillinger.

Dag Sørsdahl fortæller til branchemediet, at der ikke er planlagt sparerunder i Sverige og Finland.

”Som bekendt blev der foretaget store ændringer i svenske Aller Media i 2022-2023. Samtidig er der ingen garantier i denne branche, og kampen fortsætter med overgangen fra papir til en digital verden. Det er krævende, og vi har meget arbejde at gøre,” siger han.

Dagens Media spørger ligeledes, om det er nødvendigt med en adm. direktør i hvert nordisk land, når der nu er en nordisk adm. direktør. Til det svarer Dag Sørsdahl, at det er den struktur, der er valgt nu, men at selskabet er dynamisk, og at det kan være, den ser anderledes ud om fem år, ligesom det kan være, det er den samme.

Der er dog ingen kortsigtede planer om at ændre i strukturen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Martin Lehmann/Politiken/Ritzau Scanpix

Store streamere vil bremse canadisk bidragsmodel

For abonnenter

Læs også