MediaWatch

Vestager åbner for regulering af globale tech-koncerner

EU's konkurrencekommissær mener, at det på sigt kan blive nødvendigt at regulere adgangen til de brugerdata, som globale tech-kolosser som Google og Amazon ligger inde med, for at sikre konkurrencen. Professor bakker op, mens DI ser bekymringen som overdrevet.

Margrethe Vestager, EU's konkurrencekommissær
Margrethe Vestager, EU's konkurrencekommissær Foto: /ritzau/Line Ørnes Søndergaard/arkiv

Det kan på sigt blive nødvendigt at gribe mere grundlæggende ind over for de dominerende globale tech-koncerner som Google, Amazon, Apple og Facebook for at sikre fair priser og vilkår.

Det mener EU's danske konkurrencekommissær Margrethe Vestager, der i et interview i dagens Politiken, lufter tanken om at underlægge adgangen til tech-koncernernes brugerdata offentlig regulering på linje med forsyningslinjer og infrastruktur som vandværker og jernbaner.

"Enhver kan se, at det ikke giver nogen mening at lægge et elnet ved siden af det eksisterende for at få konkurrence. Det springende punkt er: Hvornår kommer vi dertil, hvor alle Googles data er blevet så essentielle for at kunne konkurrere, at vi skal regulere adgangen til dem? Lovgivningen gør det muligt, men vi er der ikke endnu. Det er alligevel et meget, meget stort skridt at tage i forhold til en privat virksomhed," siger Margrethe Vestager til Politiken.

Diskussionen drejer sig især om de fem store tech-selskaber Apple, Alphabet (Google), Microsoft, Amazon og Facebook.

DI: Teoretisk bekymring

Vestagers tanke bakkes op af professor Niels Ole Finnemann fra Københavns Universitet, som understreger, at de globale koncerners viden om brugerne er så massiv, at den bør gøres tilgængelig for alle.

Hos DI, som tæller de nævnte selskaber blandt medlemmerne, mener man, at frygten for selskabernes dominans er overdrevet, da selskaberne konkurrerer indbyrdes.

"Jeg kan ikke genkende billedet af, at der skulle være nogen, der sidder på et datamonopol. Der er mange spillere – og flere meget store spillere – der konkurrerer om at indsamle og bruge data. Kommissærens bekymring virker lidt teoretisk, endnu i hvert fald," siger Christian Hannibal, fagleder i DI's digitale afdeling, til Politiken.

Artiklen er leveret af MediaWatchs søstermedie ITWatch

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere