MediaWatch

Debat: Mediedanmark er andet end brede medier

Nichemedier er både bæredygtig medieforretning og en faglighed i den demokratiske samtale. Derfor må politikerne ikke glemme nichemediernes rolle i mediedebatten, skriver Mediehuset Ingeniørens adm. direktør i dette debatindlæg.

Det forgangne år har budt på en strøm af lanceringer og udmeldinger om nye nicher i det danske medielandskab. Flere af de store medier har etableret dedikerede niche-divisioner. Den umiddelbare forklaring kan ses i bevægelsen mod – eller tilbage mod – indholdsbetaling som et afgørende forretningsben.

Det traditionelle annoncemarkeds storm mod Facebook og Googles duopol har tvunget medierne til at tænke i nye forretningsmodeller, og her ligger indholdsbetaling, som jo tidligere har drevet printforretningerne langt henad vejen, lige for. Og når man nu kigger den vej, er det alt andet lige nemmere at få professionelle aktører til lommerne, end det er at hente penge hos privatpersoner, der over lang tid har vænnet sig til, at godt indhold er gratis.

Her kommer nicherne ind i billedet. Jo mere specialiseret indholdet er, jo mere sandsynligt er det, at det vil være need-to-know for professionelle lommer.

Farligt kun at fokusere på bredde

Men selvom forretningsmodellen for nicherne kan være en bæredygtig vej, er det ikke den eneste grund til at have fokus på den publicistiske værdi af de smallere medier.

I forbindelse med debatten op til de kommende medieforhandlinger er der sagt meget om bredde, om formidling til de unge, og om at DR i højere grad skal bringe indhold produceret af andre – herunder indhold, der ellers ville blive distribueret i smallere målgrupper i første omgang.

Den logik er imidlertid farlig. Den demokratiske samtale næres ikke kun af bred folkeoplysning og debat. Den næres i allerhøjeste grad af de samtaler og den journalistisk som graves frem og dyrkes i højt specialiserede miljøer – mellem specialiserede journalister til specialiserede eksperter.

De medier, der har arbejdet med nicher i mange år, ved dette. Teknologiområdet er over de seneste år med god grund blevet allemandseje, og alle større medier med respekt for sig selv har sat det på dagsorden. Det er godt. Men det er afgørende, at der stadig findes medier, der er i stand til at samle de allerdygtigste journalister på området, der på kvalificeret og højt specialiseret grundlag kan grave ned i substansen af, hvad der sker, når alle dele af vores samfund påvirkes af teknologisk udvikling og digitalisering.

Den teknologiske udvikling har ganske vist medført en langt større mængde af journalistik om teknologi og trends indenfor digitalisering. Men trends er ikke nok, og komplekse emner kræver en grad af journalistisk specialisering, som ikke findes i ret mange brede medier. Styrken ved nichemedier, som f.eks. Ingeniøren og Version2 er desuden, at de gennem en dialog med specialisterne på området formår at få en højere kvalificeret kritisk samtale om teknologiens anvendelse og konsekvenser.

Frugten af den dialog når måske i første runde ikke ud som bred folkeoplysning, men hvis ikke den får plads til at eksistere og næres i græsrødderne, så risikerer vi, at den bredere debat om de måske vigtigste emner i vores samfundsudvikling kun får overfladiske kilder at forholde sig til.

Risikerer at miste samtaler

De stærke nichemedier er kilde for andre medier, og her næres en debat mellem eksperter, som opfatter disse medier som "deres egne" og derfor går ind i åbne dialoger, som de aldrig ville deltage i på bredere platform. Det er så at sige "Nationen" (Ekstra Bladets debatforum, red.) for højt specialiserede læsere, der i debatsporene holder sig strengt til diskussion af substans og faglighed. Guderne skal vide, at det sidste ikke er det, der er mest af i tidens demokratiske samtale.

Vælger man i forbindelse med et nyt medieforlig, at specialområderne i højere grad skal distribueres af DR eller andre omnibus-kanaler, eller at de på anden måde forbigås i overvejelserne, risikerer man at miste en samtale, som i sidste ende er utrolig gavnlig for samfundet.

Demokrati er samtale – men ikke samtale for samtalens skyld. Hvis ikke vi formår at nære og understøtte samtaler med faglighed, kvalitet og substans, er vi først for alvor på vej ud af en laveste fællesnævners nedadgående spiral. Den specialiserede samtale, der finder sted i stærke selvstændige nichemedier, er i den optik en stærk kilde til at løfte også den bredere debat og oplysning.

Nichemedierne pibler frem i medielandskabet

Ingeniøren får mediestøtte til to nye nichemedier

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Jysk Fynske vendte under- til overskud, mediebranchens længst siddende topchef trækker sig tilbage, og en tv-status konstaterede, at TV 2 var kvartalets helt store vinder. Alt det og meget mere om ugen, der er gået, i Mediedanmark.

Danskeres data sendt fra DR til Facebook

DR lægger sig fladt ned og vil ændre praksis, efter afdækning af, at "X Factor" og "Alle mod 1"-apps har sendt brugernes data sendes videre til teknologiselskabet.

Danske Forlag skal have ny formand

I forbindelse med at Gyldendals adm. direktør, Stig Andersen, trækker sig tilbage, efterlader han også en tom stol i den danske forlæggerforening.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere