MediaWatch

The Economist øger overskuddet

Digital indtjening sikrer et større overskud hos The Economist. Printannoncering fortsætter sin markante tilbagegang.

På trods af et stort fald i indtægterne fra printannoncering er det alligevel lykkes for The Economist Group at øge indtjeningen. Sidste år kom mediehuset, der står det ugentlige printmagasin af samme navn, ud med et driftsoverskud på 60,6 mio. pund – svarende til 527 mio. kr.

Mediekoncernens samlede omsætning voksede fra 324 til 331 mio. pund. Det skriver The Guardian.

Driftsoverskuddets stigning er på 1,3 mio. pund sammenlignet med året forinden. Det lyder måske ikke imponerende, men stigningen dækker over en udvikling, hvor indtægterne fra printannoncering gik tilbage med 18 pct. 

”Hvis man kigger i det lange perspektiv, toppede annonceomsætning fra print i 2009 med 118 mio. pund. Sidste år var den nede på 47 mio. pund. Det betyder, at vi er halvvejs igennem tilbagegangen i printannoncering, som har ramt alle "traditionelle" medievirksomheder, og vi har gjort betydelige fremskridt i arbejdet med at udfylde hullet," skriver formand for The Economist Group, Rupert Pennant-Rea, i et brev til aktionærerne ifølge The Guardian.

Traditionel printannoncering udgør 37 pct. af mediekoncernens samlede omsætning, mens såkaldte "ikke-annonce" aktiviteter står for 41 pct.

Sidste år faldt The Economists løssalg i bladkiosker, men tilbagegangen er blevet opvejet af en stigning på 31 pct. i premiumabonnenter (print og digital) og en vækst i digitale abonnementer på 27 pct.

Storbritannien tegner sig for hovedparten af omsætningen på 331 mio. pund. – svarende til 58 pct.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs