The Economist øger overskuddet

Digital indtjening sikrer et større overskud hos The Economist. Printannoncering fortsætter sin markante tilbagegang.

På trods af et stort fald i indtægterne fra printannoncering er det alligevel lykkes for The Economist Group at øge indtjeningen. Sidste år kom mediehuset, der står det ugentlige printmagasin af samme navn, ud med et driftsoverskud på 60,6 mio. pund – svarende til 527 mio. kr.

Mediekoncernens samlede omsætning voksede fra 324 til 331 mio. pund. Det skriver The Guardian.

Driftsoverskuddets stigning er på 1,3 mio. pund sammenlignet med året forinden. Det lyder måske ikke imponerende, men stigningen dækker over en udvikling, hvor indtægterne fra printannoncering gik tilbage med 18 pct. 

”Hvis man kigger i det lange perspektiv, toppede annonceomsætning fra print i 2009 med 118 mio. pund. Sidste år var den nede på 47 mio. pund. Det betyder, at vi er halvvejs igennem tilbagegangen i printannoncering, som har ramt alle "traditionelle" medievirksomheder, og vi har gjort betydelige fremskridt i arbejdet med at udfylde hullet," skriver formand for The Economist Group, Rupert Pennant-Rea, i et brev til aktionærerne ifølge The Guardian.

Traditionel printannoncering udgør 37 pct. af mediekoncernens samlede omsætning, mens såkaldte "ikke-annonce" aktiviteter står for 41 pct.

Sidste år faldt The Economists løssalg i bladkiosker, men tilbagegangen er blevet opvejet af en stigning på 31 pct. i premiumabonnenter (print og digital) og en vækst i digitale abonnementer på 27 pct.

Storbritannien tegner sig for hovedparten af omsætningen på 331 mio. pund. – svarende til 58 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også