Rekordomsætning i Egmont

Mediekoncernen løftede omsætningen til højeste niveau nogensinde, mens resultatet er det næsthøjeste. Ifølge topchef er koncernen klar til opkøb.
Foto: Martin Bubandt/Egmont
Foto: Martin Bubandt/Egmont
Danmarks største medievirksomhed Egmont løftede i 2015 omsætningen til et rekordhøjt niveau, mens bundlinjen faldt en anelse. Det oplyser Egmont i en pressemeddelelse.

For fjerde år i træk steg omsætningen i Egmont, der lander på 11,8 mia. kr. Det er Egmonts højeste omsætning nogensinde.

Omvendt må mediekoncernen se resultatet falde en anelse i forhold til 2014, der var Egmonts bedste resultat til dato. I 2015 faldt driftsresultatet til 1,4 mia. kr. mod 1,7 mia. kr. i 2014, mens resultatet før skat faldt til 757 mio. kr. mod 978 mio. kr. i 2014.

Resultatet er dog stadig det næstbedste i Egmonts historie og er kun overgået af 2014-resultatet.

"Det er meget tilfredsstillende, at vi øger omsætningen for fjerde år i træk i et globaliseret mediemarked og samtidig fastholder et højt resultat. Vores kerneforretninger – film, tv, magasiner og bøger – er sunde, men bliver udfordret af nye forbrugsmønstre, stigende rettighedspriser og hård global digital konkurrence," udtaler Steffen Kragh, koncernchef i Egmont.

"Vi har målrettet skabt en række nye forretninger, der bidrager positivt til væksten og skaber fundamentet for et fremtidigt stærkt Egmont samtidig med, at vi transformerer vores eksisterende medieforretninger. Det glæder os, at vi både styrker vores medieforretning og samtidig kan dele 88 mio. kr. ud til målrettede indsatser for børn og unge samt støtte til filmtalenter," udtaler Steffen Kragh.

Rekordsalg i Nordisk Film

Egmont oplyser, at alle fire divisioner, Nordisk Film, TV 2 Norge, Egmont Publishing og Egmont Books, har udviklet kerneforretningen og søsat nye digitale forretninger.

På bundlinjen var der fremgang til både Nordisk Film og Egmont Publishing. Nordisk Film leverede tilmed sin højeste omsætning nogensinde med et salg på 3,7 mia. kr., mens driftsresultatet gik 1 mio. kr. frem til 215 mio. kr. Ifølge Egmont skyldes fremgangen et godt biografår, stærke filmtitler, et godt salg af Playstation 4 og vækst i de digitale forretninger.

I bladforretningen Egmont Publishing voksede driftsresultatet fra 254 mio. kr. i 2014 til 270 mio. kr. i 2015. De nordiske lande samt hovedmarkederne i Tyskland, Storbritannien og Polen var alle med til at trække resultatet op, mens udfordringer på det russiske marked trak ned, oplyser Egmont.

Egmont Publishings digitale forretninger, herunder bladkiosken Flipp, generede alle øget omsætning, oplyser Egmont.

Norsk tv-forretning falder

I Egmonts norske tv-forretning, TV 2, må man se omsætningen og resultatet falde en smule i forhold til 2014. Mest markant er faldet i resultatet, der dykker fra 605 mio. kr. til 259 mio. kr. 2014 var dog ekstraordinært godt for TV 2 på grund af "betydelige positive engangsindtægter" som følge af en omlægning af TV 2’s pensionsordning.

I den sidste division Egmont Books, der består Norges størte forlag, Cappelen Damm, og Danmarks næststørste forlag, Lindhardt og Ringhof, faldt omsætning til 937 mio. kr. mod 1 mia. kr. i 2014, hvis Cappelen Damm indgår i regnskabet. Resultatet forblev det samme som i 2014, nemlig 42 mio. kr.

Ifølge Egmont havde Cappelen Damm sit bedste år nogensinde, selvom markedet som helhed gik tilbage.

Ifølge Steffen Kragh er Egmont er klar til at udvide forretningen yderligere.

"Vores innovationsmiljøer bringer os ind i områder med høj underliggende vækst, og vi har også øjnene rettet mod nye opkøbs- og investeringsmuligheder," udtaler Steffen Kragh.

Egmont uddelte 88 mio. kr. til projekter målrettet børn og unge.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også