MediaWatch

Magasin: Journalist har kopieret fra udenlandsk medie

Annegrethe Rasmussen beskyldes af magasin for at have kopieret citater og dele af teksten i artikel fra britisk medie. Hun afviser selv kritikken.

Foto: Kirsty Wigglesworth/Polfoto/Arkiv

Opdateret 15.58 med citat fra Annegrethe Rasmussen - Endnu et medie beskylder freelancejournalisten Annegrethe Rasmussen for urent trav i hendes journalistik. Det drejer sig om P, som er et fagmagasin for psykologer udgivet af Dansk Pyskolog Forening.

sin hjemmeside skriver magasinet, at journalisten har leveret et interview til P, som blev publiceret 17. oktober i år. Og på baggrund af de seneste dages skriverier om Annegrethe Rasmussen har P gennemgået interviewet.

"Desværre viser vores gennemgang af artiklen "Halv poet, halv detektiv" - et interview med den amerikanske professor Irvin Yalom - at dele af teksten, herunder flere citater, er ordrette gengivelser fra avisen The Independents interview med Irvin Yalom i marts 2015, uden at der er kildehenvist til avisen," skriver P på sin hjemmeside.

P undlader at nævne Annegrethe Rasmussens navn, men i et link til det pågældende interview kan man se, at det er hende, der står bag artiklen.

Magasinet skriver videre, at der på baggrund af sagen er udarbejdet et etisk regelsæt, som nuværende og kommende freelancere vil blive præsenteret for.

Altinget, Information og Journalisten opsagde i sidste uge deres samarbejde med Annegrethe Rasmussen.

"Var ikke en god idé"

MediaWatch forsøger at få en kommentar fra Annegrethe Rasmussen. Det har indtil nu været forgæves, men til Journalisten skriver hun, at hun interviewede Irvin Yalom i længere tid, hvor hun "læste de pågældende citater fra The Independent højt for ham," skriver Journalisten.

Annegrethe Rasmussen mener ikke, at artiklen i P indeholder opdigtet materiale. Hun skriver videre:

"I lyset af hele sidste uges forløb er det klart, at det ikke var en god ide, og jeg har beklaget overfor redaktøren, men jeg vil gerne samtidig holde fast i, at indholdet af artiklen hverken er usandt eller bliver dårligere af den grund. Læserne af artiklen bliver klogere, de bliver bedre informeret og de bliver underholdt. Men jeg skulle have lavet en reference," skriver Annegrethe Rasmussen til Journalisten.

Opdateret 14.42: MediaWatch skrev tidligere, at der var tale om et amerikansk medie. Det er ikke korrekt. The Independent er en britisk udgivelse.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs