MediaWatch

Medie: Freelancejournalist afviser anklager om plagiat

Freelancejournalist Annegrethe Rasmussen overvejer, om hun skal klage til Pressenævnet over artikel i Weekendavisen.

Det kan blive en sag for Pressenævnet, at Weekendavisen fredag valgte at offentliggøre en artikel, hvor avisen fremlægger seks eksempler fra freelancejournalist Annegrethe Rasmussen på artikler, hvor avisen skriver, at der er "påfaldende sprogligt sammenfald" med nogle udenlandske artikler. Det siger hun til Berlingske.

"Jeg mener ikke, de har noget som helst at have det i. Intet. Jeg er selvfølgelig meget rystet over artiklen, og jeg overvejer, om jeg skal klage til pressenævnet," siger hun.

Et af de seks eksempler er en artikel om den tidligere redaktør på News of The World, Rebekah Brooks, hvor Annegrethe Rasmussen indleder artiklen med at fortælle om, Rebekah Brooks tog ind i det britiske parlament for at fortælle en politiker, at hun ville afsløre hans affære med en 18-årig mand. The Guardian har tidligere beskrevet samme hændelse på en måde, som ifølge Weekendavisen minder om Annegrethe Rasmussens.

Selv afviser Annegrethe Rasmussen blankt, at hun skulle have plagieret tekst fra udenlandske medier. På Facebook skriver hun, at det er en historie, som har været velkendt i mere end 15 år.

"Jeg har kendt til den i over 15 år. Det svarer til at skrive historien om Løkkes fadbamser eller at "Anne-Mette og Fogh mødtes til et halbal i Kirke Hyllinge Hallen i den gamle Bramsnæs kommune. Hun boede der, far var borgmester." Grunden til at de to afsnit ligner hinanden - mit og Guardians - er med andre ord den enkle, at de begge kort beskriver den samme hændelse. Hvis I googler det på engelsk får i et hav af links - til Guardian, Newsweek, australske, skotske aviser, blogs etc.," skriver hun.

Tidligere på ugen har både Altinget, Journalisten og Information opsagt deres samarbejde med Annegrethe Rasmussen, da Journalisten skrev, at hun havde plagieret en leder i The Economist til en klumme hos Altinget. Oplysninger om mulig plagiat fik Information til at sætte en undersøgelse af Annegrethe Rasmussens nyere artikler i gang.

"Den slags (manglende kildeangivelse, red.) strider mod, hvad vi betragter som fair og ordentlig citatskik. Er der noget at komme efter? Ja, det må vi sige, og det handler både om artiklen på altinget.dk og om andre sager, vi er blevet gjort opmærksom på, og som vi på grund af vores ansvar som arbejdsgivere er afskåret fra at gå i detaljer med," skrev Information fredag.

Samme dag udkom Weekendavisen så med sin artikel med de seks eksempler. Annegrethe Rasmussen har taget til genmæle i et indlæg på Kforum, hvor hun gennemgår alle seks eksempler samt forløbet omkring artiklen.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs