Egmont vil tjene penge på podcast og sender ny platform i markedet

Egmont Publishing rykker ind på markedet for podcasts og lancerer før sommer en ny platform med over 200 episoder og betalingsmur. "Vi tror på, der er en betalingsvillighed hos brugerne," lyder det fra adm. direktør.
Klaus Høeg-Hagensen, adm. direktør i Egmont Publishing. | Foto: PR / Egmont
Klaus Høeg-Hagensen, adm. direktør i Egmont Publishing. | Foto: PR / Egmont

Endnu en spiller kaster sig ind i konkurrencen om det voksende podcastmarked, når magasinhuset Egmont Publishing i næste måned lancerer en ny podcastplatform med titlen Talk Town.

Dermed går Egmont Publishing i offensiven på lydmarkedet, hvor bl.a. det nye podcastsselskab 24syv, som ejerne bag Radio24syv står bag, samt den kommende podcastplatform Podimo, i løbet af de seneste måneder også har taget tilløb til, for at sætte sig på markedsandelene.

Talk Town skal huse magasinhusets egenproduceret indhold i første omgang - og på sigt muligvis også andre producenters. Ambitionen er, at det skal være "det førende betalingsunivers for podcasts i Danmark". Hovedparten af indholdet vil være gemt bag betalingsmur, mens en mindre andel vil være gratis og i samarbejde med eksterne partnere.

Forretningsmodellen bygger på samme struktur som Egmonts digitale bladkiosk Flipp, hvor man som bruger betaler for et fast månedligt abonnement. Hvad prisen bliver, vil Klaus Høeg-Hagensen endnu ikke løfte sløret for.

"Vi har besluttet os for en pris, men eftersom der også er andre på vej med en betalingsmodel, så venter vi med at melde prisen ud, til vi lancerer platformen. Talk Town er selvfølgelig et produkt, vi gerne vil sælge direkte til brugere, men ligesom med Flipp kan vi også med Talk Town indgå partnerskaber med teleselskaber osv. Det har vi tidligere haft succes med," siger han.

Tror på betalingsvillighed

"De andre", Klaus Høeg-Hagensen henviser til, som også er på vej med en betalingsmodel for podcasts, er Mofibo-stifteren Morten Strunges kommende platform Podimo. Den vil efter planen gå i luften til september med en brugerbetaling på mellem 60 og 80 kr. månedligt.

Nyheden om Podimos lancering har dog ikke fået Egmont Publishing til at rykke hurtigere for at få Talk Town søsat hurtigere, siger direktøren.

"Nej, det er faktisk helt tilfældigt, at vi kommer nogenlunde samtidig. Det er ikke noget, man lige hurtigt kan få presset igennem - vi har investeret en del siden slutningen af sidste år i indhold til platformen, og det tager et stykke tid at opbygge det bagkatalog, vi lancerer med. Så vi må have arbejdet sideløbende med dem."

Egmont Publishing har gennem de seneste par år produceret podcasts i regi af magasiner som Euroman og Fit Living, som alle har ligget frit tilgængelige på bl.a. Apples podcastplatform.

"Vi har kunnet se, de har trukket høje lyttertal. Ud fra det fik vi idéen om at prøve at lave en samlet løsning for hele huset, hvor vi konsoliderer de her podcasts. Og så må vi nu se, om markedet er klar til det på nuværende tidspunkt," siger Klaus Høeg-Hagensen.

"Vi tror ligesom Morten Strunge og Podimo, at der er en god betalingsvillighed for at få dansk kvalitetsindhold, hvis man får pakket det sammen i en ordentlig løsning. Om indtægterne så kommer overvejende fra partnerskaber, som tilfældet er med Flipp, eller én til én-kunderelationer, er vi ikke helt afklarede omkring endnu," siger han og henviser til, at podcastmarkedet stadig er relativt ungt og uopdyrket territorium i Danmark.

Over 200 episoder klar

Tiltaget betyder, at nogle af de eksisterende podcastproduktioner, der hidtil har været gratis at tilgå, vil blive bag betalingsmur, fortæller Klaus Høeg-Hagensen. Han understreger dog, at der også vil være en mindre andel af indholdet, som fortsat vil være gratis for lytterne.

"En del af forretningsmodellen er også produktioner i samarbejde med sponsorer, og de vil ligge frit tilgængeligt," siger han.

"Men langt hovedparten af indholdet vil man skulle betale for."

Det vil ifølge direktøren samlet være over 200 podcast-episoder tilgængelige, når der bliver åbnet for platformen inden sommer. Det vil fortsat være serier i direkte forlængelse af de klassiske magasin- og ugebladsbrands, men også indtalte longreads eller noveller og mere fritstående programmer som bl.a. en sladderpodcast, fortæller Publishing-direktøren.

Det er de eksisterende redaktioner i magasinhuset, der står bag lydindholdet. Derfor er der heller ikke oprettet en særskilt afdeling for podcasts.

"Talk Town er den samlede platform, og de enkelte redaktioner udvikler løbende podcasts til deres målgrupper som en helt naturlig forlængelse af deres publiseringsansvar," siger han og tilføjer, der så er hentet ekstern hjælp ind til bl.a. klipning af lydformaterne.

100.000 er højt sat

Derudover er huset åbnet for samarbejder med andre podcastproducenter om kunne få lagt deres indhold på platformen bag betalingsmuren, lyder det.

Hvor hyppigt, der vil udkomme nye podcasts, vil Klaus Høeg-Hagensen ikke sætte frekvens op, ligesom han ikke ønsker at fortælle, hvor mange abonnenter, magasinhuset håber at have hevet om bord inden årets udløb.

"Vi kan se, Podimo regner med 100.000 kunder om tre år. Jeg kan sige så meget, at der er vi lidt mere forsigtige," siger han.

"Først og fremmest er det vigtigt for os at få bredt platformen ud og gøre den til en naturlig del af vores storytelling. Men vi tror faktisk på sigt, at det er noget, forbrugerne gerne vil betale for, for vi kan se, at lyttetiden i dag er ret lang, og forbruget bliver ved med at stige. Så logisk set burde det være noget, der er betalingsvillighed for, enten som brugerbetaling eller som en del af forskellige pakkeløsninger," siger han.

Sponsorater er ikke nok i længden

Egmont Publishing har ikke på nuværende tidspunkt indgået aftaler med nogen udbydere om at gøre Talk Town til en del af en pakkeløsning - det vil først være realistisk, når udbyderne kan se det endelige produkt, lyder det.

Hvad får dig til at tro, at I kan få brugerne til at betale for det, når de fleste podcasts i dag er gratis?

"Vi ønsker ikke at starte det her op som endnu et gratisunivers. Så vil vi hellere dø med støvlerne på. For det er vigtigt, vi får en eller to platforme i Danmark for højkvalitetspodcasts ud over de her gratisplatforme, som lige nu har stor succes," siger han.

"Vi har samtidig vendt den om og sagt, at hvis der i fremtiden også skal produceres højkvalitetspodcasts på dansk, så er der nødt til at blive taget betaling for det - det klares ikke med sponsorater alene. Så der er også et element af tro i satsningen."

På det danske marked tilbyder public service-medierne DR og Radio24syv i dag stribevis af podcasts uden beregning. Derudover har det privatejede mediehus Hearbeats siden 2014 været en af de første danske spillere på det voksende podcastmarked med en gratis platform og en forretningsmodel baseret på sponsorater.

Heartbeats opruster: ”Der er kæmpe efterspørgsel på kvalitetslyd"

Serieiværksætteren Morten Strunge starter ny streamingtjeneste for podcasts 

Spotify har lagt 2,7 milliarder i podcastmedier i 2019 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også