MediaWatch

Spotify har lagt 2,7 milliarder i podcastmedier i 2019

Med det seneste opkøb af podcastselskabet Parcast for 381 mio. kr. har musikstreamingtjenesten i år investeret over to mia. kroner i podcast.

Foto: PR

Spotify har brugt de første måneder af 2019 på at satse stort på podcast. Ifølge musikstreamingtjenestens regnskab for 1. kvartal har Spotify opkøbt tre startup-podcastselskaber for et samlet beløb på 400 mio. dollar eller 2,7 mia. kroner. Det skriver venturebeat.com.

I sidste måned købte Spotify podcastselskabet Parcast, og i kvartalsregnskabet bliver beløbet på 56 mio. dollar svarende til 381 mio. kr. bekræftet. Beløbet er noget lavere end de 100 mio. dollar, som de første meldinger om handlens størrelse lød på.

Købet af Parcast kom i kølvandet på, at Spotify tidligere på året havde erhvervede sig podcastmedierne Gimlet Media og Anchor, som Spotify ifølge sit regnskab for årets første måneder gav 308 mio. dollar eller 2,3 mia. kr. for.

"Vi forventer, at omsætningen fra podcast vil accellerere i 2019," lyder det i Spotifys regnskab ifølge venturebeat.com.

Spotify udvider forretningen med køb af podcastselskab 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs