Danske tv-seere zapper mindre

Danskerne bliver længere tid på hver enkelt tv-kanal og zapper mindre rundt mellem dem, viser tal fra DR Medieforskning.
Foto: Morten Flarup/Polfoto/Arkiv
Foto: Morten Flarup/Polfoto/Arkiv

Fjernbetjeningerne i de danske hjem er på knap så hårdt arbejde, som de tidligere har været. Danskerne zapper væsentligt mindre, end de har gjort tidligere, skriver DR.

DR Medieforskning har set på zappe-tendenserne som led i den årlige rapport "Medieudviklingen", der udkommer i januar. Tallene viser, at det gennemsnitlige antal kanalbesøg er gået 36 pct. tilbage fra 2010 til 2016. Til gengæld varer det gennemsnitlige kanalbesøg i 2016 27 minutter. Det er ni minutter længere end i 2010.

"Der er forandringer at spore i de danske tv-stuer. Danskerne zapper mindre og bruger længere tid ad gangen på samme kanal, mens de har skåret ned for de helt korte kanalbesøg og er blevet hurtigere til at slukke for tv’et, når der ikke er noget interessant," lyder det fra medieforskerene Cæcilie Bach Kjærulf og Mette Birk fra DR Medieforskning.

De mener, at den stigende brug af smartphones samt mere udbredt adgang til streamingjenester er hovedårsagerne til udviklingen. Også mere udviklede programguider på fjernsynsapparaterne kan være en del af forklaringen. De betyder, at seerne kan få at vide, hvad der bliver sendt på en given kanal uden at skulle tune ind på kanalen.

Det er særligt de unge i aldersgruppen 15-24 år, der zapper mindre. Fra 2010 til 2016 har den gruppe skåret 63 pct. af kanalbesøgene væk.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også