Hver fjerde dansker ser tekst-tv dagligt

Det over 30 år gamle tekst-tv tiltrækker stadig en betydelig del af danskerne, omend populariteten er for nedadgående.
Foto: Bjarne Bergius Hermansen/DR
Foto: Bjarne Bergius Hermansen/DR

Danskernes brug af tekst-tv er ikke tørret helt ud, selv om andre informationskanaler er kommet til siden teknologiens opfindelse. Det skriver DR på baggrund af en undersøgelse fra Gallup.

Undersøgelsen viser, at hver fjerde dansker ser tekst-tv dagligt. Blandt mændene gælder det 26 pct., mens det er 24 pct. af kvinderne, der ser tekst-tv dagligt.

"Gallups tal viser, at tekst-tv har flest brugere i befolkningen over 40 år, mens det kniber lidt mere med at få nye brugere ind. I befolkningen over 60 år er det en tredjedel, der ser tekst-tv hver dag, mens det er 28 pct. af alle mellem 40 og 59 år, der er forbi tekst-tv dagligt eller næsten dagligt," siger medieforsker Henrik Gregor Knudsen fra DR Medieforskning til DR.

De 25 pct., der ser tekst-tv dagligt, er imidlertid en betydelig nedgang siden 2002. Her så 54 pct. af danskerne tekst-tv dagligt.

Ifølge Gallups undersøgelse er det især nyheder, danskerne går efter på tekst-tv. Også programoversigter, sport og vejr ligger i toppen over mest populære tekst-tv-kategorier.

Tekst-tv blev introduceret i Danmark i 1983.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også