MediaWatch

Tv-panel vokser frem mod ny seermåling

Nye tv-tal byder på en udbygning af tv-panelet, og fra næste uge er udbygningen halvvejs i mål. Andre datakilder meldes klar til brug for den nye seermåling.

Foto: Ole Steen/Polfoto/Arkiv

Fra nytår bliver tv-seningen målt på en ny måde. Både i den nuværende og kommende tv-måling er et tv-panel bestående af danske husstande en nøglebrik i målingen.

Hidtil har panelet bestået af 1000 husstande, men det tal skal fra nytår op på 1200 for at øge kvaliteten af data fra tv-panelet. Det arbejde er godt på vej, og i næste uge runder tv-panelet 1100 husstande, oplyser TV 2 i en pressemeddelelse.

De 1100 husstande dækker over ca. 2600 personer. Ud over tv-panelet vil et andet panel af nogenlunde tilsvarende størrelse få målt deres tv-aktivitet på desktop, tablets og mobiltelefoner. Dertil kommer et såkaldt webprofil-panel på over 25.000 personer, hvis tv-forbrug bliver kortlagt ved hjælp af cookies.

Den nye seerundersøgelse bliver udarbejdet af Kantar Gallup, som også har stået bag tv-tallene hidtil. Bag undersøgelsen står DR, TV 2, MTG, Discovery Networks, Turner, Disney, Viacom og Fox.

"Det er glædeligt, at vores leverandør har været i stand til udvide panelet allerede i indeværende kontrakt, så der nu er cirka 1100 husstande, der bliver rapporteret dagligt. Desuden er det nye digitale panel færdiggjort og klart til at måle online-sening, hvilket vil udvide universet til også at omfatte personer i husstande uden et tv-apparat, ligesom de øvrige kilder til online-sening meldes klar til brug. Man kan sige, at det nye hus står færdigt. Alle rør og ledninger er installeret, som de skal. Nu mangler vi blot at tænde for elektriciteten og vandet pr. 1. januar, så de nye seertal kan komme ud i markedet," siger Alexander P. Nielsen, der til daglig er Head of Audience Measurement hos TV 2 og står i spidsen for tv-selskabernes styregruppe bag seerundersøgelsen, i pressemeddelelsen.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs