Ny tv-seermåling tiltrækker udenlandsk opmærksomhed

Udlandet viser interesse for den ny danske tv-måling, der træder i kraft 1. januar 2017.
Foto: Morten Flarup/Polfoto/Arkiv
Foto: Morten Flarup/Polfoto/Arkiv

Fra årsskiftet kommer der nye tal for danskernes tv-sening. Det er resultatet af en aftale mellem landets broadcastere, der blev indgået i efteråret 2015. Kantar Gallup skal stå for den nye måling, ligesom de står for den nuværende.

Selvom den nye målemetoden ikke er gået i luften endnu, så tiltrækker den international opmærksomhed, oplyser TV 2 i en pressemeddelelse. Det er tv-folk fra Storbritannien, Norge og Sverige, der har vist interesse for at få mere at vide om seermålingen.

"Den betydelige internationale interesse for den danske seermåling viser, at vi med Seer-Undersøgelsen fra 2017 kommer til at være i front internationalt," udtaler Alexander Nielsen, der er formand for tv-stationernes og Kantar Gallups styregruppe og derudover er Head of Audience Measurement hos TV 2 Analyse.

Den nuværende måling er baseret på en række bokse, der står i en række danskeres hjem. Den kommende måling inddrager i alt fire datakilder, herunder mindst 1000 udvalgte personer til et digitalt panel samt 25.000 i et bredere Webprofil Panel, som også kendes fra online-målingen Dansk Online Index.

"Foruden det relations-opbyggende fokus er den internationale interesse med til at garantere stor opmærksomhed hos Data Scientist-teamet hos Kantar Medias globale hovedkvarter i London til den moderniserede og forbedrede måling i Danmark," udtaler Alex Nielsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også