MediaWatch

Stærkt filmår tredobler overskuddet hos biografkæde

Flere store filmtitler har sidste år skudt både omsætning og indtjening i vejret hos Nordisk Film Biografer, der driver 20 biografer herhjemme.

Foto: Ritzau/Finn Frandsen

Der var travlt i de danske biografer sidste år, hvor en række store filmtitler var med til at lokke flere gæster til. Det er samtidig en udvikling, der har skæppet godt i kassen hos den landsdækkende kæde Nordisk Film Biografer.

I seneste regnskab fra biografkæden fremgår det, at omsætningen i fjor steg med 20 pct. til 579 mio. kr. De øgede indtægter har på bundlinjen bidraget til et resultat efter skat på 55 mio. kr. Det er mere end en tredobling i forhold til året før, hvor overskuddet endte på 16 mio. kr.

Ifølge Lars Jørgensen, der er landedirektør hos Nordisk Film Biografer og har ansvar for den danske biografforretning, er den primære grund til sidste års omsætningsfremgang et stærkt filmår.

»Det er nu engang hoveddriveren i vores forretning. Men det skal dog siges, at omsætningsstigningen også er et resultat af, at vi gennem en årrække har investeret ret kraftigt i biografer - både i forhold til komfort og teknik, men også flere biografer,« siger Lars Jørgensen.

"Det betyder også, at når der pludselig er de rigtige film, så er vi klar til at tage imod mange gæster," tilføjer landedirektøren.

Efter at biografkæden for fem år siden havde omkring 13 biografer, er antallet i dag oppe på 20 - svarende til en stigning på omtrent 54 pct.

Sidste år har det betydet, at kæden har kunnet nyde godt af en større kapacitet i forbindelse med store filmtitler som James Bond-filmen Spectre, Star Wars-filmen The Force Awakens og danske Klovn Forever.

"Det var titler, som blev set i stort omfang og solgte for mellem 600.000 og 800.000 billetter," forklarer Lars Jørgensen.

I år er der til gengæld ikke det samme antal af de helt store filmtitler, forklarer landedirektøren, som skynder sig at understrege, at 2016 uanset stadig er et udmærket biografår.

Det er med til at give en forventning om, at Nordisk Film Biografer i år kan ramme nogenlunde samme resultat på bundlinjen, som det var tilfældet sidste år.

"Det skyldes blandt andet, at vi i august sidste år åbnede en biograf i indkøbscentret Field's i København, og at vi i år kommer til at få helårseffekten af den biograf," siger Lars Jørgensen.

"Derudover har vi åbnet endnu en biograf i Aalborg, ligesom vi snart åbner en i Frederikssund. De tæller også med, når vi siger, at vi sigter efter at ramme nogenlunde samme resultat som sidste år," fortsætter han.

Et andet parameter, som bliver væsentligt i forhold til at fastholde indtjeningen, er en fortsat kontrol over biografkædens omkostninger.

Det er også nødvendigt inden for biografbranchen, fordi marginerne trods alt ikke er særligt store, påpeger landedirektøren.

"En af de ting, vi kan gøre, er løbende at tilpasse bemandingen efter, hvor mange gæster der reelt kommer. Det er en af de store variabler, som det gælder om at have styr på," siger Lars Jørgensen.

Ifølge tal fra Danmarks Statistik blev der sidste år solgt 13,8 millioner biografbilletter, og det er ikke set bedre siden 2009.

Nordisk Film vil booste omsætning med 35 pct

Nordisk Film søsætter virtual reality-biograf

DR blokerer for videresalg af serier

Mere fra MediaWatch

Tidligere Loud-direktør lancerer nyhedspodcast

Pengene til lanceringen af projektet er de tre måneders løn, som Rasmus Mark Pedersen fik efter at være blevet fyret fra det tidligere Radio Loud. Om et halvt år skal podcasten have økonomi til at ansætte flere medarbejdere.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs